Kysymykseni koskee sanaa 'sydämenasia'. Mikä on oikea tapa kirjoittaa sana, jos haluan sanoa: 'kiitos kun otit sen sydämen...' onko se 'sydämenasiaksi', …

Kysytty

Hei,
kysymykseni koskee sanaa 'sydämenasia'. Mikä on oikea tapa kirjoittaa sana, jos haluan sanoa: 'kiitos kun otit sen sydämen...' onko se 'sydämenasiaksi', 'sydämen asiaksi', 'sydämesi asiaksi' vai sydämenasiaksesi'. Miten sana taipuu kaikissa persoonamuodoissa?
Sydämelliset kiitokset!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sekä yhteen että erilleen kirjoittaminen on oikein. Sanakirjan esimerkeissä kuitenkin käytetään yhteenkirjoitettua muotoa. Tällöin sanottaisiin siis, että "otit sydämenasiaksesi".

Kielitoimiston sanakirja antaa sanoista myös taivutusesimerkit.

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/

11 ääntä

Kommentit

Saksaksi ainakin kirjoitetaan Herzenssache.