Kysymykseni koskee pysäköintiautomaatteja. Miksi vielä nykypäivänä lähes kaikissa pysäköintiautomaateissa voi maksaa vain kolikoilla? Kun käteistä nyt ei juuri…

Kysytty

Kysymykseni koskee pysäköintiautomaatteja. Miksi vielä nykypäivänä lähes kaikissa pysäköintiautomaateissa voi maksaa vain kolikoilla? Kun käteistä nyt ei juuri kenelläkään enää ole ja kolikot varsinkin vähissä ja tämä hankaloittaa maksua. Omassa kaupungissa yhteen automaattiin on lisätty lähimaksu/korttilaite mutta muuten käy muissa pelkät kolikot. Miksi automaatteja ei päivitetä nykyaikaan?

Vastaus

Vastattu

Vastaus kysymykseenne Espoon kaupunkitekniikasta:

"Pääkaupunkiseudulla pyritään pääsemään eroon vanhanaikaisista, pelkillä kolikoilla toimivista pysäköintimittareista. Yksi syy tähän on kolikkoautomaattien ylläpidon kalleus. Tavoitteena on, että jokainen voi maksaa pysäköinnin sujuvasti. Esimerkiksi liityntäpysäköinti ei kuitenkaan onnistu mobiililaitteilla, koska maksamisessa ei voida käyttää HSL-sovellusta ainakaan tällä hetkellä.

Espoon Leppävaaran liityntäpysäköinnissä oli automaatti, joka saatiin noin vuosi sitten muutettua niin, että siinä käy myös korttimaksaminen. Sujuva maksaminen on tavoite, mutta sen toteutuminen hitaanpuoleista, koska pysäköintimittareiden uusiminen vie aikaa. Asia on kesken ja maksutapoja selvitellään."

Voisi arvella, että erilaiset mobiilipysäköintisovellukset ovat tulevaisuudessa yleisin pysäköinnin maksutapa. Niitähän on jo laajasti käytössä esimerkiksi kauppakeskuksissa ja myös kaupungeilla. Yleisimmin käytetyt Suomessa lienevät Easy park, Parkman ja eParking.