Kysymykseni koskee Otto Kotilaisen säveltämää laulua "Jouluyö". Milloinka se on sävelletty? Kuka oli Aapo Kohonen? Kiitos! Hyvää jouluajan jatkoa!

Kysytty

Hei! Kysymykseni koskee Otto Kotilaisen säveltämää laulua "Jouluyö". Milloinka se on sävelletty? Kuka oli Aapo Kohonen? Kiitos! Hyvää jouluajan jatkoa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otto Kotilaisen (1868 - 1936) teosluettelon mukaan laulu Jouluyö on vuodelta 1902.

Laulu alkaa sanoilla Tyyni on ilta jääpuvussaan. Laulu julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1907 kokoelmateoksessa Det sjungande Finland = Suomen sävelistö 4. Tuorein nuottijulkaisu laulusta on Bells-kustantamon Suomalainen joulu -sarjassa (2006).

Laulutekstin tekijästä Aapo Kohosesta löytyi tietoa vain elinvuodet: 1864 - 1930.

Lähteet:

Otto Kotilaisen teosluettelo

Tuomas Piiroinen: Joulun lauluperinne : joululauluhakemisto (951-692-303-8).

0 ääntä

Kommentit

Hienoa palvelua yleensä aina kirjastonhoitajalta. Kiitos olkohon kaikesta ihan sydämen pohjasta! Mutta tällä kertaa voidaan kai sanoa, että "det är mänskligt att förirra sig", kuten ruotsalaiset bruukaavat sanoa.

Kysyjällä on nimittäin "pianovirhe pahalainen" kysymyksessään. Kyseessä on opettaja Aapo Kohonen, jonka syntymä ja kuolinvuodet olivat kyllä oikein 1864 - 1930. Hänestä löytyy Wikipediastakin kohtuullisen paljon tietoa.
-Aabraham (Aapo) Kohonen (19. maaliskuuta 1864 Puumala – 8. marraskuuta 1930) oli suomalainen kansakoulunopettaja ja päätoimittaja. Hänhän oli mm ensimmäinen suomalainen, joka sai kouluneuvoksen arvonimen.

Aapo Kohosen ja Otto Kotilaisen yhteisen joululaulun syntyyn on arvatenkin vaikuttanut osaltaan se, että he molemmat toimivat pitkään kansakoulunopettajina Helsingissä. Kansakoulunopettajilla oli noina vuosikymmeninä myös vireää yhteistä musiikkitoimintaa, mm. hyvin ansiokkaasti toiminut Helsingin opettajakuoro.

Tuon väärä kirjoitusasu on tietysti löytynyt jostakin julkaisusta. Yksi arvattavissa oleva teoria väärän nimen ilmestymiseen painettuihin teksteihin lienee se, että lehtimies Aapo Kohonen käytti usein omien tuotostensa yhteydessä lyhennettä A. K-nen. Taitaapa olla näin juuri tekijä merkitty myös ensimmäiseen painettuun versioon.

Mutta kaiken kaikkiaan kyseessä on oikein kaunis ja jotenkin "supisuomalainen" joululaulu, jota varmaan haluttaisiin kuulla enemmänkin. Itse olen sen aikoinaan (n.1990) levyttänyt Ilkka Kuusiston sovituksena Finnairin laulajien, Tapio Tiitun ja solistina toimineen Sauli Tiilikaisen kanssa. Levyllä tämä Kohosen- Kotilaisen laulun otsikko on päässyt myös koko levyn nimeksi KUNNIA KORKEUDESSA. Mikäpä sen paremmin sopisikaan valtionyhtiö Finnairin joululevyn titteliksi.

Yst. terveisin Rauno Myllylä, MuM, diplomilaulaja
rrmyllyla@gmail.com

Nimi korjattu vastaukseen.
T. Toimitus