Kysymykseni koskee musiikkia. Tarvitsisin erästä tekstiä varten jonkin sopivan klassisen musiikin kappaleen. Sen pitäisi olla sellainen joka sopisi nuoren…

Kysytty

Kysymykseni koskee musiikkia. Tarvitsisin erästä tekstiä varten jonkin sopivan klassisen musiikin kappaleen. Sen pitäisi olla sellainen joka sopisi nuoren tytön balettiharjoitukseen ja kamariorkesterille soitettavaksi ja joka olisi kohtuullisen tunnettu, jotenkin klassikko. Tekstissä on tällä hetkellä ollut Bachin jouluoratorio, koska se on kaunis, mutta jouluoratoriota tuskin tanssitaan tai kamariorkesteri soittaa? Osaisittekohan neuvoa olisiko Bachilla tai Sibeliuksella jotain sopivaa. esim. sopisiko Bachin Toccata ja Fuuga taikka Sibeliuksen Tuonelan joutsen tai Finlandia tähän? Voisiko ikinä ajatella, että noita kappaleita sekä tanssittaisiin ja että niitä soittaisi kamariorkesteri. En ole syvällinen klassisen musiikin tuntija ja en haluaisi syyllistyä asiavirheeseen:)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on aika haastava, mutta yritetään! Jos lähtöehtona on tanssittavuus (baletin näkökulmasta), on perinteinen kirkkomusiikki syytä jättää rauhaan. Sen sijaan sekä Bachilta että Sibeliukselta löytyy rytmillisesti selkeää musiikkia, joka sopii kamariorkesterilla esitettäväksi. Tässä joitakin ehdotuksia.

Bachin orkesterisarjassa (alkusoitossa) BWV1067 h-molli on suosittu osa Badinerie, jossa huilulla on hyvin kuuluva solistinen rooli. Osa on lyhyt ja aika ripeätahtisesti tasajakoisesti etenevä valoisa sävellys. Bachin orkesterisarjoissa (joita on neljä) on muitakin kamariorkesterin soittamia osia, jotka voisi hyvin kuvitella balettiharjoitusten taustalle. Tunnetuin niistä - "Bachin Air" - ei kuitenkaan ole ehkä tanssittavaksi sopivin.

Sibeliuksen tunnettu valssi Valse triste, op. 44, nro 1, on selkeä valssi, jonka tempot kuitenkin muuttuvat. Teos on pidempi kuin Badinerie ja tunnelmaltaan vähemmän iloinen, ehkä lähinnä epätoivoinen. On Sibeliuksella toki muitakin kamariorkesteriteoksia, joita voisi balettiharjoituksen taustalle kuvitella, kuten esimerkiksi osa Musette musiikista näytelmään Kung Kristian II, op. 27 (nopea ja kepeän ilmava) tai Khadran tanssi näytelmästä Belsazars gästabud, op. 51 (hiukan eksoottisempi tunnelma).

Suuren valikoiman suosittuja balettinumeroita tarjoaa Pjotr Tšaikovskin musiikki. Jos otetaan vain tunnetuimmat baletit kuten Joutsenlampi ja Pähkinänsärkijä, on näissä kymmeniä suosittuja, suhteellisen lyhyitä osia, joita nuoret tytöt taatusti kuuntelevat balettiharjoitustensa musiikkina. Tunnetuja osien nimiä ovat (suomeksi) mm. Pienten joutsenten tanssi, Lumihiutaleitten valssi, Arabialainen tanssi, Ruokojen tanssi ja Kukkaisvalssi.

Vielä yksi tarkistus: mitä aikaa eletään näissä balettiharjoituksissa? Jos nykyaikaa, ei mitään ongelmaa. Mutta jos teksti sijoittaa esimerkiksi 1800-luvulle, Sibelius ei ajallisesti enää sovi kuvaan.

Toivottavasti näistä ehdotuksista löytyy jokin sopiva.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto