Kysymykseni koskee kirjastonhoitajan pätevyyttä. Vaikka uusi kirjastolaki edellyttää pääasiassa vain soveltuvan korkeakoulututkinnon, minulle on kerrottu, että…

Kysytty

Hei!

Kysymykseni koskee kirjastonhoitajan pätevyyttä. Vaikka uusi kirjastolaki edellyttää pääasiassa vain soveltuvan korkeakoulututkinnon, minulle on kerrottu, että tehtäviä täyttäessään kunnat käytännössä edellyttävät aiemman lain mukaista pätevyyttä.

Olen suorittanut alalle soveltuvan korkeakoulututkinnon, ja parhaillaan suoritan avoimen ammattikorkeakoulun puolella kirjasto- ja tietopalvelualan opintoja. Tutkintolinja on kuitenkin lakkautettu eikä ole varmaa, ehdinkö suorittaa opintoja 60 opintopisteen edestä. Kysymykseni kuuluu: voiko tuo 60 op sisältää opintoja sekä ammattikorkeakoulusta että yliopistosta? Voisinko saada pätevyyden suorittamalla kirjasto- ja tietopalvelualan opintoja 35 opintopisteen edestä ja loput 25 avoimen yliopiston informaatiotutkimuksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelin asiaa Jyväskylän kaupunginkirjaston henkilöstöasioista vastaavalta palvelupäällikkö Hanna Martikaiselta, ja hän vastasi näin:

"Kirjastolaki asettaa minimitason. Kunnat määrittelevät itse tehtävien kelpoisuusvaatimukset sen pohjalta. Se, mitä vaaditaan riippuu luonnollisesti työtehtävästä. Jos tehtävässä edellytetään korkeakoulutasoisia kirjasto- ja informaatioalan opintoja 60 op, tuo yhdistelmä olisi mahdollinen, mikäli ei erityisesti vaadita esimerkiksi yliopistossa suoritettuja aineopintoja."

Tämä vaikuttaisi siis olevan yhä tapauskohtaista, koska kunnat voivat määritellä kunkin tehtävän vaatimukset kirjastolain pohjalta itse. Kirjastoasetus (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130406?search%5Btype%5D=pika&…), joka linjaa pätevyysvaatimuksista tarkemmin, ei sano, etteikö kuvaamasi yhdistelmä voisi olla mahdollinen, vaan asetuksessakin puhutaan vain korkeakoulutasoisista opinnoista.

Tietoa kirjastoalan kelpoisuusvaatimuksista löytyy myös Opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivuilta:
http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoalan_koulutus/?lang=fi