Otsikko
Miksi hiihtolomat ovat viikoilla 8-10 ? Onko asiasta ollut keskustelua?

Kysytty

Kysymykseni koskee hiihtolomien ajankohtaa. Miksi hiihtolomat ovat viikoilla 8-10 vaikka se on useastakin syystä huono ajankohta. Jos hiihtolomat sijoitettaisiin vaikkapa maaliskuulle viikoille 10-12 niin tällöin kaikki lomalaiset pääsisivät lomaileen aurinkoiseen ja valoisaan aikaan ja lämpötilakin olisi mukava. Lisäksi lomat sattuisivat noin puoliväliin kevätlukukautta, mikä olisi jaksamisen kannalta parempi. Nyt esim. viikko 8 on melko lähellä joululomaa ja aika loman jälkeen kesälomaan on järkyttävän pitkä. Lisäksi sää on vielä helmikuussa Lapissa kylmää ja valoakaan ei ole pitkäksi aikaa. Näin ajoitus viikoille 10-12 olisi paljon parempi. Kun kuitenkin halutaan pitää kynsin hampain kiinni viikoista 8-10 niin miksi ajankohta ei vuorottele vuosittain. Mielestäni ei ole reilua, että pohjois-suomalaiset pääsevät lomailemaan aina parhaimpaan aikaan vuodesta toiseen. Loppuun vielä kysymys onko tästä asiasta ollut minkäänlaista keskustelua milloinkaan?

Vastaus

Vastattu

Loma-ajoista on keskusteltu jopa melko hiljattain. 25.9.2020 kansanedustaja Hanna-Leena Mattila (kesk.) kysyi, pitäisikö koulujen syys- ja hiihtolomat jakaa useammalle viikolle.

Mikään laki ei estä talvilomien siirtoa toisille viikoille tai jakamista useammalle viikolle. Kunnat voivat päättää itse koulujensa loma-ajoista.

Syynä viikkojen 10-12 suosioon ovat varmaan vakiintunut käytäntö, työnantajien halu ennakoida vanhempien lomatoiveita sekä ylioppilaskirjoitusten ajankohta. Monet lukion opettajat opettavat myös peruskoulun ylempiä luokkia.  https://yle.fi/uutiset/3-11563995

Pääsiäisloma on Suomessa melko lyhyt, oikeastaan vain pidennetty viikonloppu. "Kaikille yhteisiä vapaapäiviä ovat pääsiäinen 2.–5.4. ja helatorstai 13.5." Myös Itsenäisyyspäivä ja Vappu ovat yhteisiä vapaapäiviä, jos ne osuvat viikolle. https://www.oph.fi/fi/uutiset/2020/koulujen-tyo-ja-loma-ajat-lukuvuonna-2020-2021

Alun perin hiihtoloma luotiin tauottamaan pitkää kevätlukukautta. "Ajatus hiihtolomasta lähti tauon tarpeesta: väli joululomasta pääsiäiseen oli koululaisille liian pitkä. Hiihtoloman alkujuuret juontavat kahdelle paikkakunnalle: Kauniaisiin ja Kouvolaan. Kauniaisissa hiihdolle tarkoitettu päivä oli jo 1910-luvulla." https://yle.fi/uutiset/3-8688141

"Kauniaislaisen koulun, Grankulla Samskolan johdossa oli 1920-luvulla herännyt ajatus lomasta talvella vuoden alkukuukausina, jotta oppilaille tarjoutuisi tilaisuus hiihtourheilun laajamittaiselle harrastamiselle. Kouvolalainen voimistelunopettaja Santeri Hirvonen puolestaan ehdotti Kasvatus ja koulu -lehdessä vuonna 1926 koululaisille sisätiloissa työskentelyn vastapainoksi hiihtolomaa. Hän kirjoitti, että keväthangilla hiihtäessään lapset saisivat raitista ilmaa ja kestävyyttä lopun lukuvuoden puurtamiselle.

Grankulla Samskola järjesti ensimmäisen kerran kuuden päivän mittaisen ”urheiluloman” vuoden 1927 kahdeksannella viikolla. Lauri Pihkala ryhtyi ajamaan asiaa eteenpäin 1930-luvun alussa. Kouluhallitus hyväksyi idean ja vuonna 1933 hiihtoloma otettiin käyttöön kaikissa Suomen kansa- ja oppikouluissa. Suomen liikuntahallintoa tutkineen dosentti Erkki Vasaran mukaan koulujen hiihtolomat olivat yksi näkyvimmistä ja merkittävimmistä liikuntapoliittisista käytännön toimista 1920- ja 1930-luvuilla.

Nykyään hiihdon merkitys talvilomalla on vähentynyt, mutta edelleen monet hiihtävät ja/tai laskettelevat talvilomallaan." https://fi.wikipedia.org/wiki/Talvilomahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Lukuvuosi

Hiihtoloman nimeksi onkin jos 1990-luvulla alkanut vakiintua Talviloma. HS uutisoi 16.2.1996 "Hiihtoloma on peruttu, talviloma alkaa" https://www.hs.fi/urheilu/art-2000003509098.html

2 ääntä

Kommentit

Vastauksen mukaan "Syynä viikkojen 10-12 suosioon ovat varmaan vakiintunut käytäntö"
Viikkojen 10-12?