Kysymykseni koskee Alexander Dumas´n teosta, joka on ilmestynyt englanniksi nimellä Twenty years later. Googlettamalla löytyy kaksi suomennostakin. En…

Kysytty

Kysymykseni koskee Alexander Dumas´n teosta, joka on ilmestynyt englanniksi nimellä Twenty years later. Googlettamalla löytyy kaksi suomennostakin. En kuitenkaan löydä teosta käyttämistäni kirjastoista, joten en osaa tarkistaa teostietoja. Mikähän on alkukielinen nimi? Onko se ilmestynyt erillisenä teoksena vai osana jotakin muuta teosta?

Vastaus

Vastattu

Kyseinen Dumas'n teos on alun perin nimeltään Vingt ans après. Ensimmäisen kerran se ilmestyi suomeksi nimellä Myladyn poika eli kaksikymmentä vuotta jälkeenpäin ensin Eemil Forsgrenin (1896), sitten V. Hämeen-Anttilan kääntämänä (1914). 60-luvulla Myladyn poika julkaistiin Marjatta Salosen suomentamana osina 7-16 kaikkiaan 36 osaa käsittäneessä Alexandre Dumas -sarjassa. 60-luvun lopulla ilmestyi myös tarkistettu suomennos V. Hämeen-Anttilan käännöksestä viisiosaisena sarjana Muskettisoturit seikkailevat jälleen (Muskettisoturit palaavat, Muskettisoturit juonittelevat, Muskettisoturit taistelevat, Muskettisoturit pakenevat, Muskettisoturit voittavat). Nämä julkaistiin vuonna 1989 yhtenä niteenä nimellä Muskettisoturit seikkailevat jälleen.

3 ääntä

Kommentit

Hei, edelliseen aiheeseen ja sen vastaukseen liittyen... Vanhemmillani oli joskus joku tuollainen "pitkä" kirjasarja jossa oli mahdollisesti noin 26-36 kirjaa, koko sarja oli muskettisorurien tarinoita, kyseessä oli saman kustantajan kirjasarja, joka oli sellainen "punakantinen" ja siinnä oli ainakin osat "Kolme muskettisoturia", "Muskettisoturit 20 vuotta myöhemmin" ja "Muskettisoturien viimeiset urotyöt". Kirjasarjan viimeisessä osassa = kirjassa Muskettisotureista kuolevat Prthos (hautautuu romahtavan luolan kivien alle), sekä DAartagnan, joka saa tykinkuulan rintaansa, juuri samalla hetkellä, kun hän saa Kuninkaalta kirjeen, jossa hänet ylennetään Marsalkaksi ja Marsalkan sauva kierii hänen käteensä juuri kuolinhetkellä.
Kysymykseni kuuluvat seuraavasti: Minkä kustantamon kirjasarja tuo edellä kuvaamani on, miltä vuodelta, kenen suomentama , ja se kaikkein tärkein Onko kyseistä kirjasarjaa saatavana (=ostettavissa) mistään nimenomaan fyysisenä kirjasarjana ja jos on niin mistä ja mikä on sarjan ISBN-numero?