Kysymykseni koskee Alessandro Manzonin romaania I promessi sposi (Kihlautuneet, suom. Jalmari Hahl / Olavi Linnus). Italiankielisessä alkuteoksessa tulee…

Kysytty

Kysymykseni koskee Alessandro Manzonin romaania I promessi sposi (Kihlautuneet, suom. Jalmari Hahl / Olavi Linnus). Italiankielisessä alkuteoksessa tulee ilmeisesti vastaan käsite "rivolta dei forni": millaisestakohan katkelmasta/käsitteestä on suomeksi kyse?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meillä on valitettavasti käytössämme vain suomennokset kysymästäsi kirjasta. Käsite "rivolta dei forni" viitannee kirjassa kuvattuihin levottomuuksiin, joita syntyi Milanossa vuonna 1628. Heikko viljasato ja sodankäynti olivat aiheuttaneet elintarvikkeiden, erityisesti leivän hinnan nousua. Kohonneet kustannukset koettiin saada aisoihin määräämällä leivälle hintakatto, joka oli niin alhainen, että hetki sitten menestyneet leipurit joutuivat tekemään työtä alle kustannushintojen. Rahvas vaati ostettavakseen suuria määriä halpaa leipää, mutta leipurit kieltäytyivä kannattamattomasta työstä.
Selailemalla en valitettavasti kuitenkaan löytänyt mitään tiettyä termiä, joka saattaisi olla tarkka vastine kysymällesi. Tekstissä puhutaan rahvaan mellakasta, kapinasta ja leipurien vastalauseista, mutta mitään erityistä nimeä tapahtumalle ei osunut silmiini.
Turun kaupunginkirjaston varastossa on vielä yhdet kappaleet kysymätäsi romaanista, osat 1 ja 2. Kirjat saa lainaan tekemällä kirjastossa varastohakupyynnön edellisenä arkipäivänä tai varaamalla kirjat itselleen Vaski-tietokannan kautta. Tässä suora osoite kirjan tietoihin: https://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?boo1=AND&dat0=manzoni%2C+alessandro…