Kysymykseni koskee aikamatkustusta menneisyyteen. Paluu tulevaisuuteen 2 elokuvassa yhden urheilukalenterin vieminen menneisyyteen aiheutti tulevaisuuden…

Kysytty

Kysymykseni koskee aikamatkustusta menneisyyteen. Paluu tulevaisuuteen 2 elokuvassa yhden urheilukalenterin vieminen menneisyyteen aiheutti tulevaisuuden menemisen kokonaan uusiksi ja uuden aikajanan. Jos aikamatkustus menneisyyteen jollain keinolla joskus keksittäisiin ja toteutettaisiin niin voisiko näin oikeasti käydä, että aikamatkaaja muutaisi jotain ja kun hän palaisi takaisin omaan aikaan niin se olisikin täysin erilainen joka olisi kuitenkin ainoa ja oikea kaikille muille paitsi tälle aikamatkaajalle? Vai menisikö asia jotenkin toisin, että muutos aiheuttaisi uuden aikajanan, mutta se ei vaikuttaisi itse aikamatkaajaan ja hänen takaisin paluuseen, koska hän itse olisi toiselta aikajanalta? Vai voisiko olla niin, että maailmankaikkeus ei tavalla tai toisella sallisi muuttaa menneisyyttä eli vaikka aikamatkaaja uskoisi tekevänsä jotain muutosta niin hänen tekonsa olisivat kuitenkin aina tapahtuneet eikä mitään muutoksia syntyisi ja tällöin henkilön olisi pitänyt jättää tavallaan aikamatka tekemättä, jos hän olisi halunnut muuttaa menneisyyttä, mutta koska maailmankaikkeus ei tätä sallisi niin hän siksi teki tämän aikamatkan. Mitä eri vaihtoehtoja tähän on mietitty ja mitä yleisesti pidetään todennäköisimpänä vaihtoehtona? Pahoittelut hieman sekavasta kysymyksestä.

Vastaus

Vastattu

"Aikamatkat voidaan jakaa kahteen tyyppiin, joista toista voidaan pitää suhteellisena aikamatkustuksena ja toista ”todellisempana” matkustamisena ajassa.

Matkustaminen tulevaisuuteen suurien nopeuksien avulla on suhteellista aikamatkustamista. Aikamatka toimisi ainakin teoriassa tässä tapauksessa, koska matkustava havaitsija ei suoranaisesti muuttaisi ajan kulkua, vaan pikemminkin nopeuttaisi sitä suhteessa toisiin kappaleisiin. Suhteellista aikamatkustusta voidaan ajatella kahtena kulkuneuvona, jotka kulkevat rinnakkain, ja aikaa niiden kulkemina nopeuksina. Mikäli toinen kulkuneuvo kiihdyttää vauhtiaan, sen nopeus kasvaa suhteessa toiseen kulkuneuvoon.

”Todellisessa” aikamatkailussa pyritään liikkumaan ajan poikkeamia pitkin esimerkiksi menneisyyteen. Menneisyyteen suuntautuva todellinen aikamatkustus on suhteellista aikamatkustusta vaikeampi teoreettinen ongelma, sillä siinä tiettyä hetkeä edeltää samanaikaisesti menneisyys ja tulevaisuus. Tämän perusteella voitaisiin sanoa, että aikamatkailija palaa takaisin lähtöpaikalleen jo ennen lähtöä, mikä sotkee loogisuuden ja tuottaa teoreettisia ongelmia." https://fi.wikipedia.org/wiki/Aikamatkustus

Yleensä tieteiskirjoissa on omaksuttu ajatus, että menneisyyden muuttaminen muuttaa tulevaa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Aikamatkustus_fiktiossa

Aikamatkailun isoisäparadoksiin on yritetty antaa juuri tarjoamiasi selityksiä eli mennyttä ei voi muuttaa, nykyisyys ei muutu, koska aikajana on eri tai emme selitä koko juttua, koska se on hankalaa.https://fi.wikipedia.org/wiki/Isois%C3%A4paradoksi Doron Friedman tarjoaa vielä yhden ratkaisun paradoksiin: aikamatka tulevaisuuteen. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/14/ratkaisiko-aikamatkustuksen-simulaatio-klassisen-paradoksin