16-vuotispäivän merkitys Yhdysvalloissa?

Kysytty

Kysymäni asia on tullut esiin monissa elokuvissa, lauluissa yms. Nyt viimeksi "Pieni talo preerialla" -sarjassa. Laura on rakastunut Almanzoon, mutta ei voi vielä seurustella, koska on vasta viisitoistavuotias hänet kohdatessaan. Kuusitoista näyttäisi olevan USA:ssa naisen elämässä jonkinlainen rajapyykki. Tämä tulee ilmi monissa lauluissakin, joissa kuusitoistavuotiasta tyttöä "ylistetään": "You're sixteen, you're beautiful and you're mine", "Happy birthday, sweet sixteen", "You're sixteen, going on seventeen". Nämä nyt tulevat mieleen ensimmäiseksi. Kuitenkin Lauran pitäisi odottaa, kunnes täyttää 18, jotta voisi mennä naimisiin. Onko 18 USA:ssakin täysi-ikäisyyden raja? Ja vielä tuohon 16 vuoden ikään, mitä kaikkia "etuja" se tytölle tuo? Muita lauluja, joissa tuo 16 vuoden maaginen ikä tulee esiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virallinen täysi-ikäisyyden raja on Yhdysvalloissa osavaltiosta riippuen nykyään joko 18, 19, 20 tai 21 vuotta. Seksuaalisia tekoja koskeava suojaikäraja on osavaltiosta riippuen 16, 17 tai 18 vuotta.

Kuusitoistavuotispäivä ("sweet sixteen") on Yhdysvalloissa ja Kanadassa perinteinen rajapyykki nuoren, erityisesti tytön, aikuistumisessa. Sen viettotavat vaihtelevat: toiset järjestävät isot juhlat, toisille se on tavallinen syntymäpäivä. Ikään liittyviä laillisia asioita ovat suojaikäraja (joissain osavaltioissa) ja oikeus työskennellä täysiaikaisesti (14-16-vuotiaat voivat tehdä vain osa-aikaisia töitä). Pääasiassa kyse on kuitenkin sosiaalisesta siirtymäriitistä. Suomalaisessa kulttuurissa vastaavanlainen asema on ehkä ollut rippikoulun käymisellä, joka tosin 1600-1800-luvuilla oikeutti mm. avioliiton solmimiseen eli oli yhteiskunnallisesti huomattavasti merkittävämpi asia. Sittemmin täysi-ikäisyys ja siihen liittyvät etuoikeudet ja velvollisuudet on irrotettu ripillepääsystä ja niiden ikärajaa on nostettu, mutta rippikouluikään on liittynyt senkin jälkeen ajatus nuoren aikuistumisesta.

1880-luvun Yhdysvalloissa naisten keskimääräinen avioitumisikä oli 22 vuotta (miesten 26). Toisaalta lain määrittelemä suojaikäraja oli tuolloin osavaltiosta riippuen 10 tai 12 vuotta.

Lauluja aiheesta on mainitsemiesi lisäksi paljon. Voit hakea niitä esim. Lyrics.com -sivustolla laittamalla hakusanaksi sweet sixteen tai sixteen: https://www.lyrics.com/.

Lähteet:

eHow: https://www.ehow.com/info_12121371_girls-sweet-16th-birthday-important…

World population review: https://worldpopulationreview.com/state-rankings/age-of-majority-by-sta….

Age of Consent: https://www.ageofconsent.net/states

Youth Rules: https://www.youthrules.gov/know-the-limits/16-17.htm

Children and Youth in History: http://chnm.gmu.edu/cyh/teaching-modules/230?section=primarysources&sou…

Wikipedia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Rippikoulu

Virtanen, Leea: Suomalainen kansanperinne (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1988)

4 ääntä

Kommentit

Huolimatta yllä esitetystä - hieno selvitys, kiitos - Yhdysvalloissa solmitaan edelleen lapsiavioliittoja erinäisten sopimusten ja pakotteiden kautta. Nuorten tyttöjen raiskaajia saatetaan "puhdistaa" rikoksesta naittamalla osapuolet, täysin piittaamatta tytön mielipiteestä.

Muuten taas ....espanjankielisellä väestöllä tytön viisitoistavuotispäivällä voi olla suuri merkitys. Silloin vietetään perinteisesti Quinceañeras - juhlaa, joka parhaimmillaan on valtava show häitä muistuttavine kuvioineen. Silloin mm. tyttö saa ensimmäiset tanssikenkänsä ja saa siitä lähtien mennä julkisiin tansseihin. Katso tuolla hakusanalla netistä. Viime aikoina on amerikoista ollut uutisia aivan mielettömistä juhlista, joihin tunki väkeä kaukaa ja läheltä.
Vähemmän vaurailla perheillä ei tietenkään ole mahdollisuutta isoihin juhliin, mutta perinteet sielläkin saattavat vahvistaa vanhan periaatteen: silloin tytön tahto siirtyy äidin/isän taskusta aviomiehen taskuun, ts. tytöstä tulee aviovaimomateriaalia. Useissa espanjankielisissä ja -perinteisissä perheissä tytöille opetetaan kuulemma pienestä pitäen taidot huolehtia kodista, aviomiehestä ja lapsista; opetetaan ompeleminen, ruoanlaitto yms.