Kysyisinpä vain niin yksinkertaista asiaa kuin että kuka on jyväskylän kaupunginkirjaston perustaja? toivottavasti en vaivaa teitä turhaan! kirjoittakaa niin…

Kysytty

hei! kysyisinpä vain niin yksinkertaista asiaa kuin että kuka on jyväskylän kaupunginkirjaston perustaja? toivottavasti en vaivaa teitä turhaan! kirjoittakaa niin pian kuin mahdollista!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän piirilääkäri Wolmar Styrbjörn Schildt avasi vuonna 1859 Jyväskylän säästöpankkiin lainakirjarahaston, jota kartutettiin pankin voittovaroista. Myöhemmin rahasto siirtyi kaupungille. Syyskuussa 1863 tohtori Schildt teki ensimmäisen kirjalahjoituksen kirjastoa varten ja julkinen lainaustoiminta alkoi seuraavana vuonna, jolloin annettiin lainaksi kolmisenkymmentä nidosta.
Kirjastotoiminta alkoi seminaarin yhteydessä lehtorien sivutoimena, varsinainen ensimmäinen kirjastonhoitaja oli lehtori K.G. Göös.

Lähde: Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjasto: Jyväskylän kaupungin kirjastolaitoksen vaiheita 1863 - 1988.