Kysyisin vanhan arvokkaan maalaustaiteen kopioista/jäljennöksistä.

Kysytty

Kysyisin vanhan arvokkaan maalaustaiteen kopioista/jäljennöksistä. Markkinoilla on vanhoista teoksista hyvin vanhoja värikuvia, sekä mustavalkoisia, kuin piirustuksia. Nämä värikuvat ovat hyvin yhdennäköisiä alkuperäisiin nähden, patina pinnassa ja reunoilla viittaa jäljennöksen korkeaan ikään, sekä kehykset, eritysesti niiden takapinta. Ovatko nämä värikuvat vanhoja valokuvia maalauksista vai miten ne on tehty? Entä mustavalkokuvat, kuin piirustukset? Onko kummillakaan mitään erityistä suurempaa arvoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en pysty antamaan kysymykseen kovin tarkkaa vastausta. Yleisesti ottaen maalausten jäljennöksistä puhuttaessa tarkoitetaan lähinnä teoksia, jotka on valmistettu samalla tekniikalla kuin alkuperäinenkin. Aikaisempina vuosisatoina kopioiminen oli taiteilijoiden tärkeä opiskelumetodi. Ajalla, jolloin valokuvia ei ollut saatavilla, matkustettiin kuuluisiin museoihin maalaamaan tai piirtämään jäljennöksiä.

Sotheby's-huutokauppakamari on järjestänyt joitakin mestariteosten jäljennösten huutokauppoja ja kertoo sivuillaan, miten ja millä perusteella jäljennösten arvo määräytyy. Siihen vaikuttavat työn ikä, laatu ja uskollisuus alkuperäiselle sekä tekijän henkilöllisyys, mikäli se on tiedossa. Arvoa voi olla mahdoton verrata alkuperäisen työn arvoon siitä yksinkertaisesta syystä, että kuuluisimmat teokset ovat museoissa eikä niiden hintaa ole koskaan määritelty nykymarkkinoilta. Sotheby'sin huutokauppaamista jäljennöksistä joidenkin hinta on noussut useisiin tuhansiin puntiin, mutta kyseessä ovat luonnollisesti asiantuntijoiden valitsemat, keräilijöille erityisen kiinnostavat teokset. Lisätietoa: https://www.sothebys.com/en/articles/10-questions-and-answers-about-old….

Laittamalla hakukoneeseen hakusanoiksi "old paintings copies" löytää sivustoja, joilla myydään uusia, käsinmaalattuja jäljennöksiä kuuluisista teoksista ja toisinaan tarjotaan vaihtoehtona myös painokuvaa. Ympäripyöreästi sanoen maalattujen jäljennösten hinta näyttää liikkuvan satasissa ja painokuvien kympeissä.

Tietyn jäljennöksen arvon selvittämisessä kannattaa kääntyä suoraan taidealan asiantuntijan puoleen.