Kysyisin vaan ihan yleisellä tasolla että jos asiakas saa kirjastolta kirjallisen huomautuksen/muistutuksen siitä että ei ole ajoissa palauttanut lainaamiaan…

Kysytty

Kysyisin vaan ihan yleisellä tasolla että jos asiakas saa kirjastolta kirjallisen huomautuksen/muistutuksen siitä että ei ole ajoissa palauttanut lainaamiaan kirjoja tai muuta aineistoa, niin uhataanko siinä huomautuksessa jo silloin heti, vaiko vasta myöhemmin, myös lainausoikeuden eväämisellä jos aineistoa ei palauteta?

Eli tuleeko niitä huomautuksia siis useampia ja onko niin että vasta myöhemmässä vaiheessa asiakasta uhataan lainausoikeuden eväämisellä jos asiakas ei palauta lainaamaan aineistoa?

Kysyn asiaa siis vain yleisellä tasolla, tällaista tilannetta ei nyt ole käsillä. Helsingin (Käpylän) kirjastosta on nyt kyse.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Myöhässä olevasta aineistosta lähetetään kaksi muistutusta. Ensimmäinen lähtee 14 vuorokauden kuluttua eräpäivästä ja toinen muistutus lähetetään 28 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Molemmissa muistutuksissa ilmoitetaan, että asiakas ei voi lainata aineistoa ennen kuin myöhässä olevat teokset on palautettu tai korvattu. Sama teksti on kaikkien helmet-kirjastojen myöhästymismuistutuksissa Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa.