Kysyisin ulkomailta tehtävistä kaukolainoista, mitkä kaikki maat siihen kuuluvat ja kuuluuko haun piiriin myös muiden maiden yliopistojen kirjastot?

Kysytty

Kysyisin ulkomailta tehtävistä kaukolainoista, mitkä kaikki maat siihen kuuluvat ja kuuluuko haun piiriin myös muiden maiden yliopistojen kirjastot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutamien Pohjoismaiden kirjastojen välillä on voimassa ns. Norfi -sopimus kaukolainoista http://inet.dpb.dpu.dk/nvbf/norfri_delt.htm . Nämä kirjastot lähettävät kaukolainat ilmaiseksi. Asiakkaalle jää maksettavaksi tilaavan kirjaston toimitusmaksu. Norfri kirjastoissa on sekä yleisiä että tieteellisiä kirjastoja.

Muualta ulkomailta tilattavan aineiston hoitaa yleisten kirjastojen puolesta Helsingin kaupunginkirjasto. Tässä tiedote pääkaupunkiseudun kirjastojen verkkokirjaston/Helmetin sivuilta: "Keskuskirjasto myös välittää lainoja ja kopioita ulkomaisista kirjastoista. Lainan välitys Pohjoismaista maksaa 10 €, muualta Euroopasta 15–30 € / laina. Kopioiden hinnat määräytyvät lähettäjäkirjaston hinnaston mukaan."