Kysyisin suosittujen runojen ja joululaulujen sanoittajan Linda Kunnaksen henkilötietoja, elinaikaa, ammattia ja asuinpaikkaa ym.

Kysytty

Kysyisin suosittujen runojen ja joululaulujen sanoittajan Linda Kunnaksen henkilötietoja, elinaikaa, ammattia ja asuinpaikkaa ym.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti Kunnaksesta ei löydy tietoja. Hän ei ilmeisesti ole ns. julkisuuden henkilö.

0 ääntä

Kommentit

Linda Kunnas syntyi 13.9.1874 Porissa ja kastettiin nimellä Anna Adolfina Esolinda. Isä oli tuntematon, äiti Ruotsin Fasternasta muuttanut Anna Katarina Claesson (1853-1875). Kunnas jäi orvoksi vuoden ikäisenä ja hänet otti kasvatikseen porilaiset Fredrik Mikael Moliis ja Johanna Karolina Ilén.

Kunnas kouluttautui kansakoulunopettajaksi ja muutti Helsinkiin. Vapaa-aikanaan hän runoili. Runoja julkaistiin mm. Opettajain lehdessä ja Joulupukki-lehdessä.

Kunnas avioitui Eemeli Kunnaksen kanssa. Yksi heidän lapsistaan oli "urkuri, pianisti, musiikkipedagogi ja kriitikko" Jouko Kunnas, yksi päätoimittaja Unto Kunnas.

Linda Kunnas kuoli 28.9.1940 Helsingissä.

Korjaus, poika Unto Kunnas oli sellisti. En tiedä, onko hän sama henkilö kuin Ristin Voiton päätoimittaja. Molemmat (tai hän) kuitenkin syntyneet 1900-luvun alussa Helsingissä.