Otsikko
Kysyisin sukunimen Hanninen alkuperää

Kysytty

Kysyisin sukunimen Hanninen alkuperää

Vastaus

Vastattu

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet-kirjan mukaan Hanninen on yksi niistä sukunimistä, jotka pohjautuvat kristillisen Johannes-nimen lukuisiin muunnoksiin.

Johannes oli jo keskiajalla maamme suosituimpia ristimänimiä. Siitä on kehittynyt lukematon määrä erilaisia muunnoksia, joista monet muuten hävinneet ovat säilyneet sukunimissä. Nimen alkuosan heityttyä ovat kehittyneet mm. Hanni, Hanno, Hannu, Hannikka, Hannus, Hanska, Hanski, Hantu ja Hanttu. Todennäköisesti monille näistä on ollut valmis malli saksalaisessa ja ruotsalaisessa puhuttelunimistössä. Syntyneet sukunimet perustuvat joko suoraan isännimeen tai talonnimeen, joka on perustunut isännän nimeen.

Johanneksen muunnoksista nykyisessä asutus- ja sukunimistössämme näkyvät varsinkin Hanni, Hanno ja etunimenäkin suosittu Hannu. Hanninen on päälevikiltään karjalainen sukunimi: Antrea, Vl. Uusikirkko, Viipuri, Heinjoki. Sama ristimänimen muunnos Hanni sisältyy pohjalaisiin sukunimiin Hanni ja Hannila.