Kysyisin Stephen Kingin teoksesta Tukikohta. En ole saanut selvitettyä miten eri niteet menee, eli löytyy 1 ja 2. Kakkososan kannessa lukee lyhentämätön versio…

Kysytty

Kysyisin Stephen Kingin teoksesta Tukikohta. En ole saanut selvitettyä miten eri niteet menee, eli löytyy 1 ja 2. Kakkososan kannessa lukee lyhentämätön versio.
Onko niin, että ensin on luettava 1 ja sitten 2, vai onko kakkososan alussa ensin ykkösosa? Ykkösen sivumäärä on n. 660, kakkosen n. 1400, eli yhteensä yli kaksituhatta sivua? Eli riittääkö koko teoksen lukemiseen vain kakkososa.
Aika hankalaa selittääkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Stephen Kingin Tukikohta on julkaistu suomeksi kahteen otteeseen: vuonna 1990 kahtena eri niteenä (Tukikohta 1 ja Tukikohta 2) ja vuonna 1994 yhtenä niteenä (Tukikohta).

Teoksen suomennoksen kokonaispituus on 1344 sivua. Sekaannusta on omiaan aiheuttamaan se, että kaksiosaisena julkaistun laitoksen osissa on yhteinen sivunumerointi: ensimmäinen osa päättyy sivunumeroon 670 ja toinen osa jatkuu suoraan siitä. Fyysisiä sivuja kakkososassa on siis suunnilleen saman verran kuin ykkösessäkin.

Koko teoksen lukeminen onnistuu joko lukemalla kaksiosaisen laitoksen molemmat niteet tai vuoden 1994 yksiosainen laitos.

Kansallisbibliografia Fennica: https://fennica.linneanet.fi/vwebv/search?searchArg1=tukikohta&argType1…
Aikakone-lehden arkisto: http://www.aikakone.org/arkisto/arvostelut/k90tukikohta.htm