Kysyisin Sirkka Sipilän kuolinsyytä.

Kysytty

Kysyisin Sirkka Sipilän kuolinsyytä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sipilä, Sirkka s. 1.5.1920 Jurvassa ; k. 29.12.1964. Imatralla. Puoliso: Niilo Mineur 1943-49. SF:n Filmikoulu. Vuosina 1939-1950 esiintyi tärkeissä tehtävissä noin 20 elokuvassa. Naispääosia 10.
Vuodesta 1963 oli näyttelijänä Imatralla.
Lähde: Mitä missä milloin elokuvakirja. (Otava 1972) sekä
www.elonet.fi
Annamaija Katajan päiväämättömän Apu-lehden artikkelin mukaan
hänellä oli tytär ja hän oli välillä ns. porvarillisessa ammatissa Helsingissä.
Lähde: Suomen elokuva-arkiston leikearkisto.

Kuolinsyy ei ole tiedossa.

36 ääntä

Kommentit

Aloittaja vastaa nyt itselleen: Sirkka Sipilä kuoli syöpään. Luin tämän tiedon vasta lukemastani Heidi Krohnin kirjasta "Elämäni kivet".

Kaija Rahola, joka muistutti ulkonäöltään Sirkka Sipilää kuoli myös syöpään 40 vuotiaana Sirkka Sari
taas kuoli tapaturmaisesti
19v. Lea Joutsenokin kuoli vain 67v ja koki kahden aviomiehensä kuoleman vain vähän aikaa vihkimisestä

Mikähän oli miehiään Sirkka Sipilän aviomies, saksalainen Nicolas (Niilo) Mineur? Ruotsissa on Mineur-nimistä hugenottisukua, en tiedä onko mitään yhteyttä siihen. Kuulemma pariskunnan tytär muutti ulkomaille, onkohan hänen elämänvaiheistaan tietoa?

Tytär muutti siirtolaisena Australiaan, luin äskettäin.

Koska Suomessa lain antama intimiteettisuoja päättyy, kun ihmisen kuolemasta on kulunut 50 vuotta, sitä vanhemmat kuolinsyytilastot ovat julkisia, ja niitä löytyy täten nykyään verkostakin, Kansallisarkistossa säilytettävän Tilastollisen päätoimiston tilastoarkiston paperitulosteista digitoituina.

Suomessa vuonna 1964 kuolleiden henkilöiden luettelosta löytyy 29. joulukuuta kuollut Vappu S. Sipilä eli Sirkka Sipilä (luettelo ei huomioi puhuttelunimiä), ja kuolinsyykoodiksi on merkitty 162 eli "Henkitorven, keuhkoputkien pahanlaatuinen kasvain. Keuhkojen, keuhkopussien primäärinen pahanlaatuinen kasvain", lyhyemmin ilmaisten keuhkosyöpä.

https://digihakemisto.net/item/1094666345/5657655995/659
https://www.tuomas.salste.net/suku/kuolleet-kuolinsyy.html