Kysyisin sellaista sanaa kun vanuttaa, mikä olisi sen toinen nimitys?

Kysytty

Kysyisin sellaista sanaa kun vanuttaa, mikä olisi sen toinen nimitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjassa on sanasta vanuttaa seuraavat tiedot:
MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0
vanuttaa
1. käsitellä vars. villaa t. villakangasta t. -vaatetta siten, että se vanuu, huovuttaa; vrt. vanua 1. Villan vanuttaminen huovaksi.
2. venyttää, vaivata tms. Vanuttaa taikinaa.
3. kuv. Kissanpoika joutui lasten vanutettavaksi riepoteltavaksi, retuutettavaksi.

7 ääntä

Kommentit

Ähhähhää... Waimo, toimittaja hänkin, ei tiennyt vanuttamisen kakkosmerkitystä.

Vanuttaa-verbin kolmikohtainen selitys oli samanlainen jo Suomen kielen perussanakirjan kolmannessa osassa (1994)
ja on edelleen muuttamattomana päivitetyssä verkkoversiossa
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/vanuttaa

Nykysuomen sanakirjassa (kuudes osa, 1961) vanuttaa-artikkelin kohdassa 2a:
taikinasta tms. seoksesta: vaivata, vatkata, hieroa. Kohonnut taikina vanutetaan ja leivotaan leiviksi.

Suomen murteiden verkkosanakirja ei ole vielä edennyt v-alkuisiin sanoihin asti. Sieltä voisi olla tietoja sanan alueellisesta levinneisyydestä.