Kysyisin, onko Väinö Linnan kirjaa Täällä Pohjantähden alla käännetty venäjäksi vaiko ei. Jos on niin mistä kirjastosta sen voisi löytää? Jos kirjan Tuntematon…

Kysytty

Hei! Kysyisin, onko Väinö Linnan kirjaa Täällä Pohjantähden alla käännetty venäjäksi vaiko ei. Jos on niin mistä kirjastosta sen voisi löytää?
Jos kirjan Tuntematon sotilas venäjänkielinen versio on kadonnut kirjastosta, niin mitä mahdollisuuksia sitä on saada sinne uudelleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täällä Pohjantähden alla -trilogian ensimmäinen ja toinen osa on käännetty venäjäksi, ensimmäinen 1963 ja toinen 1966 nimellä Здесь под северной звездою… Kolmas osa jätettiin aikoinaan kääntämättä Neuvostoliitossa samoin kuin Tuntematon sotilaskin, joka ilmestyi venäjäksi nimellä Неизвестный солдат vuonna 1991.

Yrjö Varpion teoksessa Pentinkulma ja maailma, tutkimus Väinö Linnan teosten kääntämisestä, julkaisemisesta ja vastaanotosta ulkomailla (1979) selvitellään Linnan kirjojen tilannetta myös Neuvostoliitossa.

Googlaamalla kirjan venäjänkielistä nimeä ja tekijää Линна Вяйне ei löytynyt merkkejä kolmannen osan tai kahden ensimmäisen osan uusien painosten olemassaolosta. Kolmatta osaa ei ollut myöskään Venäjän kansalliskirjaston kokoelmatietokannassa http://primo.nlr.ru/primo_library/libweb/action/search.do

Kahta ensimmäistä osaa on Suomen kirjastoissa aika vähän ja kirjastotietokannoista etsimistä hankaloittavat toisistaan hieman poikkeavat translitterointimuodot (Zdes' pod severnoj zvezdoû... Zdes' pod severnoj zvezdoju... Zdes pod severnoi zvezdoju...), mutta kaukolainaamalla sen saa omaan kirjastoonsa.

Jos kirja on myyty loppuun, uuden kappaleen hankinta voi olla vaikeaa. Antikvariaateissa ei ole kaikkea, ja kun kyse on venäjänkielisestä kirjasta, parhaat mahdollisuudet löytää kirja ovat tietysti Venäjällä. Ruslania-kirjakaupasta voisi kysellä, mutta ainakaan heidän nettisivuiltaan kirjaa ei löydy.