Kysyisin onko seurakunnan diakoniatyöstä kirjoitettu edunvalvonnan näkökulmasta opinnäytetyötä tai kirjaa tai onko aiheesta missään ammattilehdissä? Teemme…

Kysytty

Hei!
Kysyisin onko seurakunnan diakoniatyöstä kirjoitettu edunvalvonnan näkökulmasta opinnäytetyötä tai kirjaa tai onko aiheesta missään ammattilehdissä? Teemme opinnäytetyöksi sosionomidiakoneina eräänlaista edunvalvontaopasta joka hyödyttää sekä asiakkaita että diakoneja. Onko oppaan tekemisestä tehty opinnäytetyötä? Tai edunvalvonnasta yhteiskunnallisen merkityksen esim. ajankohtaisiin muuttuvan työelämän tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta? Löytykö aihepiiristä ajankohtaista tutkimuskirjallisuutta tai kehittämis -hankeraportteja? Onko Leena Putkonen kirjoittanut jotain oppaan tekemisestä ja sen eri vaiheista? Entä onko selko-opasta opinnäytetyön tekemiseen? Näin moniin kysymyksiin kysymme teiltä ammattilaisilta neuvoa ja tukea.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä vastauksia kysymyksiin:

Kysyisin onko seurakunnan diakoniatyöstä kirjoitettu edunvalvonnan näkökulmasta opinnäytetyötä tai kirjaa tai onko aiheesta missään ammattilehdissä?
Tai edunvalvonnasta yhteiskunnallisen merkityksen esim. ajankohtaisiin muuttuvan työelämän tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta?
VASTAUS: Seurakunnan tai diakoniatyön näkökulmasta ei löydy kirjallisuutta aiheesta. Edunvalvonnan yhteiskunnallisesta merkityksestä voi löytyä jotain näistä julkaisuista:
-Liisa Hokkanen: Autetuksi tuleminen
https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61787
-Miten turvaan tahtoni toteutumisen? : opas oikeudelliseen ennakointiin
http://netpaper.lonnberg.fi/muistiasiantuntijat/opas_oikeudelliseen_enn…
-Mäki-Petäjä-Leinonen, Anna: Ikääntymisen ennakointi : vanhuuteen varautumisen keinot - Talentum, 2013.
-Väihkönen, Annika ym.: Oikeudellinen ennakointi ja edunvalvonta - Memo 2/2016, s.16-17
-Nikumaa, Henna: Uskotaan, että kyllä asiat jotenkin lutviutuvat : oikeudellinen ennakointi on vielä vierasta - Memo 1/2014, s.17-19

Onko oppaan tekemisestä tehty opinnäytetyötä? Onko Leena Putkonen kirjoittanut jotain oppaan tekemisestä ja sen eri vaiheista?
VASTAUS: Valitettavasti opinnäytetyötä ei löydy ja Leena Putkonenkaan ei ole kirjoittanut opasta oppaan tekemisestä.

Löytykö aihepiiristä ajankohtaista tutkimuskirjallisuutta tai kehittämis -hankeraportteja?
VASTAUS: Ainut edunvalvontaan löytyvä kehittämisprojekti on tämä:
Muistisairaan ihmisen edunvalvonta yhteistyönä 2013–2016:
http://www.muistiasiantuntijat.fi/kehitamme.php?udpview=edunvalvonta&la…

Entä onko selko-opasta opinnäytetyön tekemiseen?
VASTAUS: Nämä eivät ole selkokielisiä oppaita opinnäytteen tekemiseen, mutta selventävät varmasti asiaa:
-Kananen, Jorma: Opinnäytetyön kirjoittajan opas : näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun - Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2015
-Kniivilä, Sonja ym.: Tiede ja teksti : tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen - Sanoma Pro, 2012
Koska edunvalvonta on oikeudellista ennakointia, voi teos Kirjoitetaan juridiikkaa olla hyödyksi (Husa, Jaakko ym.:Kirjoitetaan juridiikkaa : ohjeita oikeustieteellisten kirjallisten töiden - Talentum, 2008). Muitakin oppaita löytyy esim. kirjaston luokasta 38.3.

Lähteitä on etsitty yliopistokirjastojen tietokannasta Melinda ja Arto (http://www.kyyti.fi/tietokannat), Aleksi-tietokannasta, Kymenlaakson kirjastojen Kyyti-tietokannasta sekä Google-hakukoneella internetistä.