Kysyisin onko Pekka Parikan ohjaaman elokuvan Talvisota tunnusmusiikkia saatavilla äänitallenteena? Onko elokuvasta tehty koskaan soundtrackia tms, mistä…

Kysytty

Hei, kysyisin onko Pekka Parikan ohjaaman elokuvan Talvisota tunnusmusiikkia saatavilla äänitallenteena? Onko elokuvasta tehty koskaan soundtrackia tms, mistä tunnusmusiikin voisi saada. Wikipedian mukaan sen on säveltänyt Juha Tikka ja esittänyt elokuvan studio-orkesteri.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elonet.fi-tietokannassa on yksityiskohtaiset tiedot Pekka Parikan ohjaamasta Talvisota-elokuvasta (1989). Musiikista vastannut Juha Tikka sai vuonna 1990 Jussi-palkinnon parhaasta elokuvamusiikista.

Musiikkia on elokuvassa katkelmina: Elonetin listauksen mukaan erilaisia musiikkiteoksia elokuvassa on vain noin 15 minuutin verran. Teemat kylläkin toistuvat elokuvan eri kohdissa.

Soundtrackia Talvisodasta ei ole julkaistu, mutta Tikan säveltämästä alkumusiikista Jarmo Saari Filmtet -teki oman versionsa albumillaan Filmtet - A Tribute To Finnish Cinema (2001). Siinä se on nimellä Sota ja rauha.

Tikka sävelsi elokuvan alku- ja loppumusiikin. Myös Jukka Haaviston säveltämä Luutnantti Haaviston teema lienee tehty tätä elokuvaa varten. Muuten elokuvassa on käytetty aiempia kuorosävellyksiä, virsiä ja kansansävelmiä. Äänitykset on tehty elokuvaa varten, sillä juuri samojen esittäjien versioita ei löydy Suomen kansallisdiskografia Violasta.