Kysyisin, miten tulee toimia, jos haluaa tarjota/ myydä kirjastoille tietyn kirjan ottamista valikoimiin? Kyse on käännöskirjallisuudesta.

Kysytty

Hei, Kysyisin, miten tulee toimia, jos haluaa tarjota/ myydä kirjastoille tietyn kirjan ottamista valikoimiin? Kyse on käännöskirjallisuudesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestä ei käy varmuudella ilmi, onko kyseessä kysyjän itsensä kustantama julkaisu eli onko hän myymässä omaa tuotettaan kirjastoille vai hankintatoivomuksen jättämisestä kysyminen. Oletan seuraavassa, että kysyjällä on myytävänä käännetty omakustanne, hankintatoiveen voi useimmissa kirjastoissa tehdä sähköisesti.

Useimmat kirjastot ostavat pääosan kirjoistaan sopimusvälittäjän kautta (esim. Kirjavälitys, Booky.fi jne). Tällöin kustantajan tehtävänä on tarjota kirjaansa näille välittäjille eli tehdä sopimus ehdoista, joilla välittäjät tarjoavat kirjaa kirjastoille. Taloudellisesti tämä on yleensä vähätuottoinen tie, koska moni kokki matkalla ottaa osansa.

Toinen vaihtoehto on lähestyä kirjastoja suoraan itse käymällä, soittamalla tai lähettämällä sähköpostiviestiä. Varsinkin isommat kirjastot ostavat mielenkiintoiseksi arvioimaansa kirjallisuutta myös suoraan kustantajalta, jos se on ainoa saantikanava. Tämä tapa on kustantajalle taloudellisesti tuottoisampi, mutta luonnollisesti valtavasti myyntityötä edellyttävä vaihtoehto, koska ei ole olemassa mitään valmista kaikille kirjrastoille menevää osoitteistoa.

Asiaa voi testata vierailemalla oman asuinpaikkansa pääkirjastossa ja pyytämällä siellä mahdollisuutta tavata hankinnoista päättävää henkilöä. Jos tarjous on tarpeeksi houkutteleva eli kirja tulee tarpeeseen, hankintapäätös voi syntyä. Myös sähköpostitse voi yrittää lähestyä, kunhan mukana on riittävästi taustatietoa, kansikuva ja muuta hankintapäätöstä helpottavaa aineistoa. Puhelinsoiton perusteella ani harvoin tekee päätöstä, koska kirjaa näkemättä sitä ei kukaan uskalla tilata.

Ainakin aloittelevalle kustantajalle on välittäjän käyttäminen ainoa järkevä tapa, jollei halua käyttää kaikkea vapaa-aikaansa helposti hyvin turhauttaviinkin kirjastovierailuihin. Isoissa kirjastoissa hankinta voi olla hyvin keskittynyttä ja silloin olennaista on löytää juuri oikea henkilö. Kaikki riippuu kuitenkin viime kädessä siitä, on tarjotttava tuote mielenkiintoinen kirjastojen olemassaolevan kokoelma näkökulmasta. Suomenkielinen kirja aiheesta, josta ei ole mitään tarjolla, herättää varmasti enemmän kiinnostusta kuin taas yksi uusi keittokirja.

Heikki Poroila