Kysyisin, mitä on ruotsiksi tämä J. L. Runebergin runo: "Onhan selvää se vaan, että me vanhetaan. Sepä hilpeää on, eikä suru suunnaton, iloiten laulellaan."…

Kysytty

Kysyisin, mitä on ruotsiksi tämä J. L. Runebergin runo:
"Onhan selvää se vaan,
että me vanhetaan.
Sepä hilpeää on,
eikä suru suunnaton,
iloiten laulellaan."

Runeberg tietääkseni kirjoitti teoksensa ruotsiksi.

Vastaus

Vastattu

On erittäin todennäköistä, ettei kyseinen teksti ole Runebergiä ollenkaan. Kysyin asiasta Svenska litteratursällskapetista eikä heidän Runeberg-asiantuntijansa tunnista kyseistä lainausta.

Miten tämä teksti on Runebergille päätynyt ja kuka on sen alkuperäinen keksijä, jäänee arvoitukseksi.