Kysyisin mistä Tito Collianderin teoksesta löytyy seuraava lainaus: "Että pystyy luopumaan, voiko voimaa etsiä siitä? Sitä voimaa, voimista suurinta, joka…

Kysytty

Hei! Kysyisin mistä Tito Collianderin teoksesta löytyy seuraava lainaus:
"Että pystyy luopumaan, voiko voimaa etsiä siitä? Sitä voimaa, voimista suurinta, joka siirtää vuoria. Kaikki esteeksi kohoavat vuoret: vaivan joka on annettu kannettavaksemme taipaleella. Kärsimyksen, joka jatkuu ja jatkuu ja uhkaa murskata meidät. Surun, ruumiin kivut, sielussamme, itse kunkin sielussa asuvan tuskan, salaisen ja niin raskaan. Kaikki esteeksi kohoavat vuoret, tylyt, korkeat, ylitsepääsemättömät. Onko mitenkään yllättävää, että vain ne, joilla on voimia antaa myöten, saavat myös voimia kulkea läpi vuorten, siirtää ne paikoiltaan."
Tarvitsisin tietoa erästä julkaisua varten, ja toki jos kääntäjäkin löytyy, niin aina parempi.

Kiitollisena...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksen sitaatti on Tito Collianderin kirjasta Ihmisen ääni (WSOY, 1977). Sen on suomentanut Kyllikki Härkäpää.

Kirjassa sitaatin viimeinen virke kuuluu näin: "Onko mitenkään yllättävää, että vain se, jolla on voimia antaa myöten, saa myös voimia kulkea läpi vuorten, siirtää ne paikoiltaan?" (s. 200)