Kysyisin, mikä on jouluruno, jossa tyttö (olikohan nimi Liisa) kertoo kissalle äidin joululahjasta joka on suuri salaisuus? Runo loppuu siihen, että joku…

Kysytty

Kysyisin, mikä on jouluruno, jossa tyttö (olikohan nimi Liisa) kertoo kissalle äidin joululahjasta joka on suuri salaisuus? Runo loppuu siihen, että joku toinen henkilö tulee paikalle ja tyttö sanoo kissalle "vaikene kuin muuri".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on nimeltään "Suuri salaisuus" ja sen on kirjoittanut Elina Vaara. Runo alkaa: "Liisa pieni sipsuttaen ostoksilta palaa". Joululahjan saaja ei ole äiti, vaan sisko. Runo päättyy: "Hiljaa! joku kulkee, oven avaa, sulkee...Mirri kulta, vaikene kuin muuri!".

Runo on ilmestynyt "Pieni Joulupukki" -nimisessä lasten joululehdessä vuonna 1932, mutta se löytyy myös ainakin seuraavista kirjoista:

Lausuntarunoja nuorelle väelle : lausuntaohjeita ja 250 lausuttavaa runoa / toimittaneet Eero Salola ja Eino Keskinen (Valistus, 1949, useita painoksia)

Joulu ihanin : joulurunoja / toimittanut Tuula Simola (Otava, 1997)

Runo on lyhennettynä myös kirjassa "Kolme yötä jouluun : kokoelma lastenrunoja" (kuvittanut Pirkko-Liisa Surojegin, Lasten parhaat kirjat, 1998). Runosta on jätetty pois kaksi säkeistöä, joten tätä kirjaa en voi suositella.