Kysyisin merkitystä (ja mahd. eroavaisuuksia) seuraaville kudontatyypeille (frotee): open end twisted yarn single yarn looped jaquard-kudonta

Kysytty

Kysyisin merkitystä (ja mahd. eroavaisuuksia) seuraaville kudontatyypeille (frotee):
open end
twisted yarn
single yarn
looped
jaquard-kudonta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Frotee on loiminukallinen nukkasidoskangas, jossa kankaan toista tai molempia puolia peittää silmupinta. Valmiista froteekankaasta voidaan nukkalenkit leikata auki (open end), jolloin saadaan samettimainen nukkapinta tai jättää silmuiksi (looped).Froteen laatua arvosteltaessa on liestymistaipumus otettava huomioon. Yksinkertainen (single yarn), mutta riittävän paksu kudelanka estää paremmin liestymistä kuin kerrattu lanka. Samoin yksinkertainen nukkalanka liestyy vähemmän kuin kerrattu nukkalanka. Kerrattu lanka (twisted yarn) on tehty yhdistämällä kierteen avulla kaksi tai useampia yksinkertaisia lankoja. Värilangoista kudottu frotee liestyy helpommin kuin värjätty tai valkaistu ja painettu frotee. Jacquard-kudokseksi sanotaan jacquard-koneen avulla kudottuja kankaita. Jacquard-mallissa voi olla monta sataa eri tavoin sitoutuvaa lankaa, kuviot voivat olla suuria ja monimutkaisia eikä kuvion muodolla ole mitään rajoituksia.
Lähde: Koskinen, Annikki: Kankaiden rakenneoppi. 1984.
Lisätietoja voisi ehkä saada Tekstiiliverstaalta http://www.hamk.fi/tekstiiliverstas/etusivu.html tai Helsingin yliopiston Kotitalous- ja käsityötieteiden laitokselta http://www.helsinki.fi/kktl/hallinto/toimistot.htm