Kysyisin lainauskorvauksista. Teostosta sanottiin, että teidän raporttien perusteella ne jaetaan. Lähteekö teiltä sellaiset vuosittain ja entä muu Suomi?…

Kysytty

Kysyisin lainauskorvauksista. Teostosta sanottiin, että teidän raporttien perusteella ne jaetaan. Lähteekö teiltä sellaiset vuosittain ja entä muu Suomi? Käsittääkseni olisin oikeutettu niihin, mutta en ole saanut kuin viimeksi 2013.

Vastaus

Vastattu

 Sanasto.fi sivustolta löytyy vastaukset kysymyksiisi: Lainauskorvaus on tekijänoikeuskorvaus, jota maksetaan teosten kirjastolainaamisesta. Se on korvaus teosten ilmaisesta käyttämisestä ja siitä tekijälle aiheutuvasta tulonmenetyksestä. Lainauskorvaus on monelle kirjailijalle ja kääntäjälle tärkeä osa omaa toimeentuloa.

Korvauksen vuosittainen suuruus perustuu teosten yhteenlaskettuun lainamäärään. Lainauskorvausta maksetaan teoksista, joilla on ISBN-tunnus ja jotka ovat fyysisinä kappaleina lainattavissa yleisissä kirjastoissa tai korkeakoulukirjastoissa Suomessa.

Sanasto jakaa lainauskorvausta tekstin tekijöille. Kuvittajat ja muut kuvantekijät saavat lainauskorvauksensa Kopioston kautta, musiikintekijät Teostosta. Lainauskorvaukset ovat henkilökohtaisia, eli ne eivät ole siirrettävissä tekijän elinaikana toiselle henkilölle tai yritykselle. Tekijän kuoltua oikeus lainauskorvaukseen voi siirtyä perintönä tai testamentilla.

Lainauskorvausta ei tällä hetkellä makseta e-kirjoista ja e-äänikirjoista. Tekijät saavat korvauksen e-kirjojen lainoista kustantajan ja kirjastojen välillä solmitun lisenssisopimuksen ja kustannussopimuksessa neuvotellun korvauksen mukaisesti.

Lainauskorvausta ei tule sekoittaa kirjastoapurahaan. Valtion kirjastoapurahalautakunta jakaa vuosittain harkinnanvaraisia apurahoja ja avustuksia kirjailijoille ja kääntäjille, joiden kirjalliset teokset rikastuttavat suomalaista kulttuurielämää. Apurahojen jakamiseen vaikuttavat erilaiset kriteerit. Lainauskorvaus sen sijaan on tekijänoikeuskorvaus, eli se maksetaan toteutuneen käytön mukaan. Jokainen tekijä, jonka teosta lainataan kirjastoista, on oikeutettu lainauskorvaukseen.

Kirjallisuuden tekijänä saat sinulle kertyvät lainauskorvaukset rekisteröitymällä  oma.sanasto.fi-palveluun. Kirjauduttuasi pääset lisäämään oma.sanasto.fi-palveluun teosluettelosi: kaikki kirjoittamasi tai kääntämäsi teokset ja niiden eri painokset. Lainauskorvauksia saa vain niistä teoksista, jotka on lisätty teosluetteloon. Vuonna 2020 lainauskorvausta sai 26 senttiä per laina.

Oma.sanasto.fi-palvelun käyttö on helppoa, ja teosluettelon luomisessa auttaa teoslistan automaattinen haku kansallisbibliografiasta. Asiakaspalvelumme auttaa kaikissa ongelmatilanteissa.

Sanaston tilitysraja on 10 euroa ja kertyneitä korvauksia tilitetään takautuvasti kolmelta vuodelta. Mikäli kertyneet korvaukset ylittävät tilitysrajan kolmen vuoden kuluessa, suoritetaan korvaus seuraavan tilityksen yhteydessä.

Sanasto jakaa lainauskorvaukset Suomen yleisistä kirjastoista ja korkeakoulukirjastoista saatavien lainaustilastojen mukaan.