Kysyisin kuvien julkaisemisesta. Teen sukututkimusta ja teen sukupuutani netissä. Haluaisin lisätä henkilöiden kotipaikkakuntien mukaan myös historiallista…

Kysytty

Kysyisin kuvien julkaisemisesta. Teen sukututkimusta ja teen sukupuutani netissä. Haluaisin lisätä henkilöiden kotipaikkakuntien mukaan myös historiallista tietoa sukupuuhun. Tieto liittyy sukututkimustyöhöni ja sukupuussa oleviin henkilöihin.
Esimerkki: Minulla on vanhoja historiankirjoja, joista yhdessä on mustavalokuvia vanhoista taloista ja siitä, miltä paikat ovat näyttäneet ennen vanhaan. Nuorimmat kuvat ovat vuodelta 1957 ja jotkut kuvat ovat tätäkin paljon vanhempia. Kirjassa olevat kuvat taloista liittyvät esi-isiini ja ovat tärkeä osa sukututkimusta. Voinko skannata kirjassa olevan vanhan kuvan ja lisätä sen sukupuuhun historiallisiin tietoihin, mikäli tarkasti lisään kuvaan lähteen ja kuvajan nimen, mikäli nimi on saatavissa. Lupaa kuvien käyttämiseen on hankalaa kysyä, sillä kuvien kuvaajat ovat kuolleet ajat sitten. Myös tämän historiallisen kirjan tekijä on kuollut 80-luvulla.

Kiitos, jos ehditte vastata.

Vastaus

Vastattu

Teoksen tekijänoikeus on voimassa 70 tai 50 vuotta, https://tekijanoikeus.fi/tekijanoikeus/syntyminen/. Teosten, jotka ovat peräisin Euroopan talousalueelta (EU:n jäsenmaat sekä Norja, Islanti ja Liechtenstein), suoja-aika on voimassa tekijän koko eliniän sekä 70 vuotta hänen kuolinvuotensa päättymisestä. Yhteisteosten eli teosten, joita on ollut tekemässä usea ihminen, suoja-ajat lasketaan viimeksi kuolleen tekijän kuolinvuoden päättymisestä.

Eli teos, jonka tekijä on kuollut 1980-luvulla on edelleen tekijänoikeuden suojaama eikä sen sisältöä voi julkaista ilman lupaa.

Oikeudenhaltijan kuoltua oikeudet siirtyvät perintönä hänen perillisilleen. Tekijä voi myös normaalisti testamentata oikeutensa.

Lupaa voi tiedustella kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestön Sanaston kautta https://www.sanasto.fi/luvat/