Kysyisin, kuinka voin etsiä kirjan, josta tiedän vain ulkonäön, aiheen (Afrikka) ja suunnilleen julkistamisvuoden (välillä 1930-1975 arvioisin)? Muistaakseni…

Kysytty

Kysyisin, kuinka voin etsiä kirjan, josta tiedän vain ulkonäön, aiheen (Afrikka) ja suunnilleen julkistamisvuoden (välillä 1930-1975 arvioisin)? Muistaakseni se oli suomeksi, siinä on mustavalkoiset kuvat ja sivuja arvioiden noin 300, koko kirjalla on hiukan A4:sta pienempi. Kannet olivat pahviset (beessi/oranssinen sävy).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksestasi minulle tulee mieleen ensimmäiseksi Akseli Gallen-Kallelan Afrikka-kirja. Ainakin osa tunnusmerkeistä sopii: kirja on alunperin julkaistu vuonna 1931 (toinen painos 1964), sivumäärä on 266, kooltaan se on jonkin verran pienempi kuin A4 ja tekstin lomassa olevat kuvat ovat mustavalkoiset - tosin niiden lisäksi kirjassa on myös 17 värillistä kuvaliitettä, joissa on Gallen-Kallelan maalauksia. Nidotun laitoksen kansien väriä en nyt pysty tarkistamaan, koska meillä täällä kirjastossa on vain sidottu laitos, jonka kannet ovat tyypillisen punaiset (kuten tuon ajan sidotuilla kirjoilla usein).

Kirjan saatavuuden pääkaupunkiseudulla voit tarkistaa HelMet-tietokannasta ( http://www.helmet.fi/search*fin/ ).

Saattaa tietysti kuitenkin olla, ettei tämä ole etsimäsi kirja. Siinä tapauksessa lähetäpä vielä uusi kysymys - se voidaan tarpeen vaatiessa levittää kirjastoalan keskustelupalstan kautta laajalle lukijakunnalle, ja silloin varmaan saadaan monia ehdotuksia. Tällaisessa tapauksessahan oikean vastauksen löytyminen on aina vähän onnen kauppaa!