Kysyisin kirjastonhoitajien työllistymismahdollisuuksista. Minua kiinnostaa kovasti kirjastoala, mutta esimerkiksi TE-keskusten tilastojen mukaan…

Kysytty

Kysyisin kirjastonhoitajien työllistymismahdollisuuksista.

Minua kiinnostaa kovasti kirjastoala, mutta esimerkiksi TE-keskusten tilastojen mukaan kirjastonhoitajan ja informaatikon tehtäviin on selvästi liikaa hakijoita työpaikkojen määrään nähden. Esimerkiksi TE-keskusten ammattibarometrin mukaan heinä-joulukuussa 2017 avointen kirjastoalan työpaikkojen keskimääräinen määrä kuukauden aikana oli 26,5, kun taas alan työttöminen ja lomautettujen määrä keskimäärin kuukauden lopussa oli 370,5. (https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=18i&ammattikoodi=2622…) Työttömiä on siis 14-kertainen määrä työpaikkoihin nähden.

Onko tämän tilanteen valossa hakeutua opiskelemaan kirjastoalalle (informaatiotieteen sivuaineopintojen kautta)? Mitä pitää tehdä, jotta alalle pystyy työllistymään? Millä kaikilla keinoilla omia työllistymismahdollisuuksia voi parantaa?

t. Opiskelija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoalan korkeakoulutusta edellyttäviä työtehtäviä kuvaa mielestäni oivasti monitahoisuus ja jopa monialaisuus. Niin kuin hyvin varmasti tiedätkin, perinteiset mielikuvat kirjastotyöstä eivät enää päde. Nykyisin painotetaan medialukutaitoja, digiosaamista, esiintymis- ja asiakaspalvelutaitoja, monipuolista kielitaitoa ja kykyä avata aineistoja ja tuoda kirjaston kokoelmia monipuolisesti esille.
Yleiset kirjastot ja korkeakoulukirjastot poikkeavat työnkuvaltaan paljonkin, mutta etenkin yleisissä kirjastoissa asiakaspalvelutaidot ja kyky kohdata monenlaisia, usein monitarpeisiakin asiakkaita korostuu.

Harjoittelut ovat portti työhön, mutta vakinainen työpaikka on usein pitkänkin polun päässä. Usein harjoittelujaksolla taitonsa hyvin esille tuonut pääsee keikkarosteriin, josta voi poikia sijaisuus ja sijaisuuksista sitten vakipaikka.

Hyvä ruotsinkielentaito, projektitaidot, aloitteellisuus ja alttius oppia uutta antavat harjoittelijalle ja tietysti myös työnhakijalle etua kun avoimiin paikkoihin haetaan tekijää.

Työnhakua avittaa myös mahdollisuus muuttaa työn perässä .

Koodaustaidot ovat myös kysyttyjä.

Innokas ja taitava tekijä löytää kyllä paikkansa työelämässä kirjastopuolellakin. Totuus kuitenkin on, niin kuin itse uumoilitkin, se että vakipaikoista on melkoinen kilpailu. Kohtasin oman urani alussa nämä samat haasteet, mutta pääsin harjoittelujen ja sijaisuuksien kautta koulutusta vastaavaan vakinaiseen työhön. Toivoton ei siis kannata olla.

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua uramietteissä.