Kysyisin J. H. Erkon runosta. Eli millainen on kokonaisena J. H. Erkon runo "Mistä laitan joulukuusen kukkasia, mistä? - punonko ne pilvilinnan lumitähtösistä?" …

Kysytty

Hei!

Kysyisin J.H.Erkon runosta. Eli millainen on kokonaisena J.H.Erkon runo "Mistä laitan joulukuusen kukkasia, mistä?
- punonko ne pilvilinnan lumitähtösistä?" (ilmeisesti Lumitähtiä?).

Entä onko näillä "vanhoilla mestareilla", kuten Erkko, Topelius ym. Kauniita, herkkiä joulurunoja?

Jo valmiiksi kiittäen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

J. H. Erkon runo Lumitähtiä julkaistiin Joulukontti-lehdessä 1.12.1906. Voitte lukea runon lehden digitoidusta numerosta, joka aukeaa alla olevasta linkistä.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1354466?term=LAITAN…

Runo on luettavissa myös esimerkiksi J. H. Erkon Koottujen teosten toisesta osasta.

"Vanhojen mestarien" (mm. Immi Hellénin, Larin Kyöstin, Eino Leinon, Zacharias Topeliuksen) joulurunoja löytyy runsaasti esimerkiksi teoksista Lapsuuden joulu : Rakkaimmat joulurunot (toim. Satu Koskimies ja Juha Virkkunen, 2005, useita painoksia) ja Lapsuuden joulu : kauneimmat joulun runot ja laulut. Osa 1 ja Osa 2 (toim. Satu Marttila ja Juha Virkkunen, 1979 ja 1980).

https://finna.fi/