Kysyisin hintatietoja v. 1899-1900 elintarvikkeet/ palkat. (vastaus kysyjälle 26.1.2017 oli hyvä ja selventävä) Oliko hiiva, kahvi, sokeri, tulitikut,…

Kysytty

Kysyisin hintatietoja v. 1899-1900 elintarvikkeet/ palkat. (vastaus kysyjälle 26.1.2017 oli hyvä ja selventävä) Oliko hiiva, kahvi, sokeri, tulitikut, tupakka ja apteekista ostetut kipu- ja särkylääkkeet listalla jo v. 1899 . . Tiedosta kiittäen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti Tilastollisen vuosikirjan (Statistisk årsbok för Finland) noita vuosia käsittelevistä osista ei tällaisia tietoja löydy.

Vastaajan ulottuvilla olevista Helsingin kaupungin tilastokirjoista löytyy (keskimääräisiä) torihintoja vain vuodesta 1902 alkaen.

Erittäin hyödyllinen tässä yhteydessä varmaan on kuitenkin Kansalliskirjaston ylläpitämä digitaalinen sanomalehtiarkisto

http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/search

josta voi tehdä hakuja esim. seuraavantapaisilla sanoilla 'torihinnat', 'kansakoulunopettajien palkka', 'kahvin hinta', 'lehtorin palkka','muurarin palkka' jne.

Haku voidaan rajata lehden ilmestymisajan mukaan.