Kysyisimme palonestoaineista, koska tuntuu ettei edes SYKE tiedä kokonaisvaltaista näkemystä vallitsevasta tilanteesta. Toki käyttö vaihtelee, mutta…

Kysytty

Hei,

kysyisimme palonestoaineista, koska tuntuu ettei edes SYKE tiedä kokonaisvaltaista näkemystä vallitsevasta tilanteesta. Toki käyttö vaihtelee, mutta toivoisimme jonkinlaisia aineita, joista voisi nähdä sisältäisikö aine esimerkiksi hormonihäiriköjä tai hedelmällisyyteen vaikuttavia aineita.

Haluaisimme siis selvittää, mitä konkreettista palonestoainetta tai palonsuoja-polymeeriä suomalaisissa patjoissa käytetään ja onko se terveydelle haitallista.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimenomaan patjoissa käytettävistä palonestoaineista emme löytäneet tietoja. Turvallisuus ja kemikaalivirasto Tukesin sivuilta löytyy tietoa palonestoaineista ja mm. verkossa luettavissa oleva Kodin kemikaalit -opas, jossa on tietoa mm. kodin tekstiilien palonestoaineista:

http://www.tukes.fi/fi/Kuluttajille/Kemikaalit-kayttokohteittain/Palonestoaineet/

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n sivuilla on aiheesta tietoa ja esimerkkejä kuluttajatuotteissa olevista palonestoaineista:

https://www.thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ymparistomyrkyt/tarkempaa-tietoa-ymparistomyrkyista/palonestoaineet