Onko jossain päin maailmaa tällä hetkellä vuosi 1964?

Kysytty

Onko jossain päin maailmaa tällä hetkellä vuosi 1964 (-1968)?

Vastaus

Vastattu

Maailmassa on monia erilaisia ajanlaskujärjestelmä, joissa vuosien laskemisen tapa on erilainen kuin Suomessa. Esimerkiksi islamilaisessa ajanlaskussa vuodet alkavat perimätiedon mukaisesta profeetta Muhammadin paosta Mekasta Medinaan, joka tapahtui suomalaisen ajanlaskun mukaan vuonna 622.

Ainakaan suomenkielisessä Wikipediassa osoitteessa https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalenteri listatuissa yleisimmissä kalenterijärjestelmissä ei näyttänyt olevan mitään sellaista järjestelmää, jonka mukaan nyt olisi vuosi 1964 tai mikään mukaan vuosi väliltä 1964–1968 asti. Ei ole tietenkään mahdotonta, etteikö sellaista järjestelmää olisi joku voinut keksiä ja ottaa käyttöön, mutta asiaa ei ole mahdollista selvittää pidemmälle tämän vastauksen puitteissa.

Jos haluat tutkiskella lisää kalenterijärjestelmiä, niitä löytyy lisää englanninkielisen Wikipedian puolelta osoitteesta https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_calendars.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit