Voiko kaksi surkkia saada lapsen, joka on noita tai velho?

Kysytty

Kysyin vahingossa, että voiko Harry Potter-kirjoissa kaksi jästiä saada keskenään lapsen, joka on noita tai velho. Tarkoitus oli kysyä, että voiko kaksi surkkia saada lapsen, joka on noita tai velho eli jolla on taikavoimia vaikka vanhemmilla niitä ei ole? Surkki on siis noidalle ja velholle syntynyt lapsi jolla ei ole taikavoimia kuten vanhemmillaan on.

Vastaus

Vastattu

Kirjailija J. K. Rowlingin mukaan näin voi käydä. Potter-kirjojen maailmassa taikuus periytyy geneettisesti, mutta se saattaa hypätä sukupolvien yli. Rowlingin mukaan jokaisella jästisyntyisellä eli ei-maagisille vanhemmille syntyneellä noita- tai velholapsella on suvussaan ainakin yksi noita tai velho. Esi-isien tai -äitien joukossa voi siis olla myös surkki, joka periyttää taikuusgeeniä eteenpäin, vaikka ei itse sitä ilmennäkään.

J. K. Rowlingin chat-haastattelu: http://www.accio-quote.org/articles/2007/0730-bloomsbury-chat.html