Kysyin tätä jo aiemmin, mutta kirjastonhoitaja ei osannut vastata ja kehotti kääntymään puoleenne. Haluaisin tietää voiko kamariorkesteri soittaa Bachin…

Kysytty

Hei,

kysyin tätä jo aiemmin, mutta kirjastonhoitaja ei osannut vastata ja kehotti kääntymään puoleenne. Haluaisin tietää voiko kamariorkesteri soittaa Bachin pianokonserton. Haluaisin kirjoittaa näin erääseen kaunokirjalliseen tekstiin ja mietin onko tällaisen sanominen uskottavaa. Soittavatko kamariorkesterit koskaan pianokonserttoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

J. S. Bachin aikana piano sellaisena kun me sen nykyään tunnemme oli vasta kehitteillä. Bach sävelsi kosketinsoitinmusiikkinsa enimmäkseen cembalolle, klavikordille ja uruille. Bachin kosketinsoitinkonsertot on Heikki Poroilan ohjeluettelon (http://www.kaapeli.fi/~musakir/republic/Bach/esi.html) mukaan sävelletty cembalolle, vaikka niitä pianolla paljon nykyään esitetäänkin. Oikeampaa olisi siis puhua Bachin cembalokonsertoista.

Bachin cembalokonsertoissa on samaisen ohjeluettelon mukaan käytetty jousi- tai kamariorkesteria. Barokkiajalla orkesterin koko vaihteli pienistä yhtyeistä suuriin orkestereihin - kamariorkesteri sopii tähän yhteyteen siis mainiosti.

0 ääntä

Kommentit

Ehkä on vielä täsmennettävä, että jos Bachin klaveerikonserton haluaa soittaa kamariorkesterilla ilman soolosoitinta (cembalo, piano tms.), on konsertto sovitettava uudelleen. Soolosoittimen osuus voidaan toki antaa muillekin soittimille, mutta kyseessä on mielestäni aika haastava tehtävä. - Jos taas kysyjä tarkoittaakin tilannetta, jossa kamariorkesteri soittaa normaalin osuutensa, mutta soolosoittimen osuutta ei kuulla ollenkaan, lopputulos lienee aika oudon kuuloinen. -

Heikki Poroila