Kysyin pari päivää sitten näin: "Kertakäyttömaskeja voikin pitää useammin kuin vain kerran. Miten tätä ei ole aiemmin tutkittu/huomattu? Suomessa tai muualla?…

Kysytty

Kysyin pari päivää sitten näin:
"Kertakäyttömaskeja voikin pitää useammin kuin vain kerran. Miten tätä ei ole aiemmin tutkittu/huomattu? Suomessa tai muualla? En löydä asiasta infoa mistään..."
Sain vastauksen. mutta kysymys oli ymmärretty väärin.
Tarkoitin miksi asiaa ei ole tutkittu nyt keväällä 2020, mietin vaan miten paljon rahaa on laitettu kertakäyttömaskeihin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkin asiaa ja huomasin, että Euroopassa oli muitakin maita, jotka miltei samanaikaisesti päätyivät siihen, että kirurgiset maskit voi pestä, ja että ne ovat käyttökelpoisia pesun jälkeen (mm. Ranska).  Kävi ilmi, että Suomessa suu -nenäsuojien pestävyyttä tutkinut VTT teki tutkimuksensa Euroopan tautienehkäisy ja -valvontakeskuksen (ECDC) julkaiseman Hengityssuojainten puhdistus ja uudelleenkäyttö COVID19 pandemian aikana -asiakirjassa kuvattujen menetelmien tarkistamiseksi.

Se miksi asiaa ei ole tutkittu aiemmin Euroopassa johtunee siitä, että kasvomaskit eivät niinkään ole olleet tässä laajuudessa tavallisen kansan käytössä. Ammattikäytössä olevia kirurgisia maskeja ei suositella käytettäviksi pesun jälkeen, sillä ne menettävät liiaksi suojaustehoaan.

Yhdysvalloissa on muitakin maskien puhdistustapoja aina tuulettamisesta kemialliseen käsittelyyn.

https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/vtt-selvitti-ovatko-k…