Kysyin Jaana Raskilta Sunnuntaina (19.9.2021), Kun näimme Paljon hän saa korvausta siitä, että Metsolat ovat katsottavissa Yle Areenassa ? Ymmärsin hänen…

Kysytty

Hei,

Kysyin Jaana Raskilta Sunnuntaina (19.9.2021), Kun näimme Paljon hän saa korvausta siitä, että Metsolat ovat katsottavissa Yle Areenassa ?

Ymmärsin hänen vastauksensa näin, Saa kertakorvauksen eli hyvin vähän korvausta katselusta/jakso. Sanoi, ettei nykyisin saa katseluista mitään. Ymmärsinkö hänet oikein ? Sanoi aiemmin että kirjastosta lainattaessa Metsolat dvd:n hän saa korvausta ale euron/laina. Saako hän kuitenkin Areenastakin katsottaessa korvausta alle euron, eli tosin vähän nykyäänkin kun on jälleen Areenassa sarja ?

En tiedä korvauksista Yleltä sen tarkempaa summaa mutta, kun hän kertoi saavansa alle euron, ajattelin sen oleva jotain 20-50 snt/lainaus/jakson katselu Areenasta nyt uusinnan uusinta kerralla. Vai tarkoittikohan hän edellisellä kerralla kun Metsolat tuli Areenaan vuonna 2017 ?

Vastaus

Vastattu

Kirjastot maksavat vuosittain tallenteiden kirjastokäytöstä korvauksen Suomen Kuntaliiton ja Kopioston neuvotteleman sopimuksen mukaisesti. Korvaus perustuu kirjaston hankittujen tallenteiden lukumäärään. Erikoiskirjastot maksavat tallennekohtaista korvausta. Tallennekohtainen korvaus:

25 euroa/äänikasetti
25 euroa/cd-levy
60 euroa/videokasetti
60 euroa/cd-rom -levy
60 euroa/dvd-levy

Korvauksiin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero.

Televisio-ohjelmien tekijänoikeuskorvausten jako perustuu Kopioston jäsenjärjestöjen vuosittain vahvistamiin tilitysperiaatteisiin. Tekijänoikeuskorvausten tilitysten perustana on korvauksensaajien oikeudenmukainen ja yhdenvertainen kohtelu.

Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ja Yleisradio ovat sopineet korvauksista koskien vähintään viisi vuotta vanhoja, Ylen omatuotantoa olevia tv- ja radiodraamaohjelmia, jotka ovat Yle Areenassa. Korvauksia maksetaan freelancerina työskenteleville ohjaajille, lavastajille, pukusuunnittelijoille, tanssijoille ja koreografeille.

Kopiosto saa Yleisradiolta tiedot niistä ohjelmista, joista korvausta kertyy.

(Tiedot Kopioston sivulta)