Otsikko
Kyselisin semmoista asiaa kuin miten kirjastot ottavat oppisopimuksella? vaativatko jotain lukioo sun muuta? eli minkä laisia ihmisiä ottavat? Onko missään…

Kysytty

Hei. kyselisin semmoista asiaa kuin miten kirjastot ottavat oppisopimuksella? vaativatko jotain lukioo sun muuta? eli minkä laisia ihmisiä ottavat?
Onko missään sivulla missä näkisi jos kirjastossa olisi vapaita harjottelu paikkoja tai oppisopimus paikkoja?
vai pitääkö se mennä suoraan vain kyselemään paikanpäälle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä ei ole olemassa mitään sivustoa josta näkisi avoimet oppisopimuspaikat. Parhaiten asia selviää käymällä kirjastoissa asiasta juttelemassa.

Samasta aiheesta kyseltiin elokuussa, tässä vastaus:
Oppisopimusta varten kirjastolla on oltava varattuna opiskelijan palkkarahat koulutuksen ajaksi eli n. 2,5 vuodeksi. Tämä tietenkin rajoittaa paikkojen määrää. Espoossa on yleensä 1-3 opiskelijaa yhtäaikaisesti oppisopimuksella töissä. Oppisopimukseen on useimmiten otettu henkilö jolla on ollut kokemusta kirjastotyöstä esim. siviilipalveluksen kautta. Työharjoittelun kautta on siis hyvä aloittaa. Harjoittelujaksolla saa tuntumaa kirjastotyöhön; onko se oikeasti sellaista mihin haluaa kouluttautua. Harjoittelu- ja oppisopimuspaikkoja kannattaa kysellä isommista kirjastoista.