Otsikko
Kyselen vain seuraavaa: menevätkö kirjastokortit vaihtoon, kun Turun kirjaston tietojärjestelmämuutos on ohi?

Kysytty

Kyselen vain seuraavaa: menevätkö kirjastokortit vaihtoon, kun Turun kirjaston tietojärjestelmämuutos on ohi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston kortti ei mene vaihtoon, jos sinulla on tällä hetkellä voimassaoleva kortti. Ohessa lisätietoa järjestelmänvaihdoksesta:

Vaski-kirjastojen järjestelmäuudistuksen aikana pitkät laina-ajat.

Toukokuun alussa Vaski-kirjastoyhteistyö laajenee nykyisestä 9 kunnankirjaston tietojärjestelmästä 17 kunnan ja 44 kirjaston yhteistyöalueeseen. Samalla kirjastojärjestelmä uusitaan. Uudistuksen vuoksi kirjastojärjestelmä ja lainauspalvelut ovat poissa käytöstä Turun kaupungin kirjastoissa 12.4.–1.5.2012.

Järjestelmän päivitysaikana lainaus, palautus, uusinta ja varausten käsittely sekä tiedonhaku eivät toimi kirjastoissa eivätkä verkkokirjastossa. Useimmat kirjastot ovat kuitenkin avoinna joko normaalisti tai rajoitetuin aukioloajoin uudistuksen aikana. Kirjastossa voi lukea, käyttää Internetiä ja tutustua näyttelyihin.

Ajanjaksolla 25.4.–1.5.12 kaikki kirjastot ovat kokonaan suljettuina.

Lainojen eräpäivää siirretty eteenpäinLaina-aikaa on pidennetty jaksolle, jolloin järjestelmä on poissa käytöstä. Turussa pidennetty laina-aika on voimassa 6.4.–7.5. Tällä halutaan varmistaa, että järjestelmäkatkoksen aikana ei tarvitse huolehtia palautuksista. Myöskään myöhästymismaksuja ei kerry Turussa ajalta 12.4.–7.5.

On kuitenkin tärkeää huolehtia jo olemassa olevien lainojen uusimisesta ennen järjestelmän käyttökatkoa. Myös saapuneeksi ilmoitetut varatut aineistot on noudettava viimeistään 11.4.
Katkoon kannattaa varautua lainaamalla riittävä määrä aineistoa hyvissä ajoin!

Uusi järjestelmä käyttöön 2.5.
Uudistuksen jälkeen koko uudella yhteistyöalueella on mahdollisuus asioida samalla kirjastokortilla. Aineiston voi ilman erillistä lisämaksua tilata noudettavaksi haluamastaan paikasta riippumatta siitä, minkä kirjaston kokoelmiin se kuuluu. Palautukset voi jättää mihin tahansa alueen 44 toimipaikasta.

Uusi yhteinen verkkokirjasto avataan 3.5. osoitteessa http://www.vaskikirjastot.fi.