Kyseessä on nuortenkirja, 70- tai 80-luvulta. Kirja on nuoren pojan kasvukertomus. Poika on harrastanut mäkihyppyä isän kannustamana, mutta murrosikä…

Kysytty

Kyseessä on nuortenkirja, 70- tai 80-luvulta. Kirja on nuoren pojan kasvukertomus. Poika on harrastanut mäkihyppyä isän kannustamana, mutta murrosikä herättää kapinoinnin ja pojan ja isän suhde on kipinöivä. Poika esittää tahallaan isälle halveksivansa tämän ammattia, koska isä on talkkari. Kirjan lopussa isä kuolee ja pojalle jää tyhjyyden tunne. Syyllisyydestä ja katumuksesta nousee ymmärrys isän tavoitteita kohtaan ja lopussa poika kiipeää jälleen mäkihyppytorniin. Tapahtumat sijoittuivat mielestäni Lahteen. Mikä kirja oli kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty Lahteen sijoittuva mäkihyppyaiheinen nuortenkirja on Jorma Ranivaaran Raamit ränniin (WSOY, 1979).