Kuvitellaan, että joku itäinen maa olisi hyökännyt Suomeen. Olisin käynyt siviilipalveluksen ja olisin 35 vuotias. Minulla olisi turvallisuusvalvojan tutkinto…

Kysytty

Kuvitellaan, että joku itäinen maa olisi hyökännyt Suomeen. Olisin käynyt siviilipalveluksen ja olisin 35 vuotias. Minulla olisi turvallisuusvalvojan tutkinto ja vartijan ja järjestyksenvalvojan töihin oikeuttavat kortit ja esimerkiksi viiden vuoden työkokemus alalta. Mitä sivarimies käytännössä tekisi sodan aikana ja otettaisiinko ammatti jotenkin huomioon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kukaan tuskin pystyy antamaan vastausta tällaiseen kysymykseen, koska mikä tahansa sodan asteelle yltyvä konflikti merkitsee yleensä myös lainsäädäntöön tehtäviä muutoksia, joilla rauhanajan oloissa merkityksettömistä asioista tehdään sotilaallisia johtopäätöksiä.

Suomalaisten siviilipalvelusmiesten roolia mahdollisessa konfliktissa on vaikea ennakoida senkään takia, että varusmiespalvelun välttämiseen on tunnetusti eri motiiveja. On epätodennäköistä, että eettisin syin siviilipalveluksen valinnutta värvättäisiin kovin herkästi armeijaan, mutta siviilihallinnon puolella esimerkiksi kysyjän mainitsema muodollinen pätevyys todennäköisesti katsottaisiin hyödylliseksi ja johtaisi sivarinkin osoittamiseen johonkin sodanaikaiseen tehtävään. Jos olisi itse vielä aktiivinen siihen suuhtaan, tuskin siihen mitään periaatteellisia esteitä olisi.

On kuitenkin syytä muistaa, että sotatilan aikana rauhanajan normaalit perusoikeudet voidaan kumota ja teoriassa voisi käydä esimerkiksi niin, että kaikki suomalaiset siviilipalvelusmiehet koottaisiin yhdeksi joukko-osastoksi tekemään jotain, mitä he ehkä eivät haluaisi tehdä. Tällaiset ratkaisut riippuisivat sekä sotilasjohdon että poliittisen johdon ideologisista ratkaisuista.

Itse pidän spekulaatiota "itäisen maan hyökkäyksestä Suomeen" sekä turhana että epärealistina. Jos Suomi joutuisi Venäjän ja Naton välisen aseellisen välienselvittelyn yhteydessä sotaan, sitä valitettavasti käytäisiin todennäköisimmin ohjuksin ja lentokonein, jolloin olisi jokseenkin yhdentekevää, minkälainen koulutustausta itse kullakin on. Toisen maailmansodan mielikuvaston kaltainen verkkainen maasota Suomen itärajalla tuskin toteutuu koskaan enää.

Joku maanpuolustushenkisempi kollega saattaisi vastata kysymykseen jollain toisella tavalla, joten kannattaa seurata tähän vastaukseen mahdollisesti tulevia kommentteja.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto (res. luutnantti, pasifisti)