Kuuntelin ehkä viisi vuotta sitten Yle Areenan audiopuolelta aaveita etsivän ryhmän käynnistä jossakin vanhassa suomalaiskartanossa. Mikä ohjelma?

Kysytty

Kuuntelin ehkä viisi vuotta sitten Yle Areenan audiopuolelta varmaankin Ylen nettiuutisten likkaamana pitkähkön ohjelman, jossa Ylen toimittaja oli muistaakseni mukana jonkin aaveita etsivän ryhmän käydessä jossakin vanhassa suomalaiskartanossa. Jutussa oli insertteinä nauhoituksia tuosta vierailusta, sekä naispuoleisen ryhmäläisen studiohaastattelua. Nauhalla kuului, kun kauempana yläkerrassa olevalta miesääneltä kyselevät kysymyksiä, ja tämä vastailee lyhyesti mutta selvästi. Mitään Ghost box -tyylistä äänensekoitinta siinä ei käytetä. Annettiin ymmärtää yläkertalaisen olevan kartanon isäntä, jolla ehkä oli ollut ristiinpukeutumusharrastusta eläessään. Yhdessä vaiheessa hän tokaisi menevänsä parvekkeelle tupakalle.

Kummasti Ylen omat haut tai Google eivät löytäneet mitään sopivaa. Mikäköhän oli tuo ohjelma?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Perttu Häkkisen ja Panu Hietanevan toimittama Poltergeist -ohjelma 3.3.2015 Yle Areenassa noin kohdasta 36.00 alkaen. Poltergeist-ilmiön lisäksi Ghost Investigations Finlandin Anni ja Anna kertovat ohjelmassa nykyajan kummitusjahdista Voipaalan kartanossa.

https://areena.yle.fi/audio/1-2654861