Kuuliun että valaiden maassa eläneillä esi-isillä oli sorklat. Ovatko valaat siten teknisesti sorkkaeläimiä?

Kysytty

Kuuliun että valaiden maassa eläneillä esi-isillä oli sorklat. Ovatko valaat siten teknisesti sorkkaeläimiä?

Vastaus

Vastattu

Valaiden kehityshistoria on yksi evoluution mielenkiintoisimmista. Nykytietämyksen mukaan valaat ovat todellakin kehittyneet maalla eläneistä sorkkaeläimistä. Lähin valaiden elossa oleva sukulainen on virtahepo. Tämä yhteys ei kuitenkaan tee valaista sorkkaeläimiä, vaan valaat kuuluvat valaiden (cetacea) lahkoon.