Kuulin sudesta käytettävän eufeismia pirun rakki tai pirunrakki. Onko kyseessä kuinka vanha ilmaus, mistä se on lähtöisin ja käytetäänkö sitä erityisesti…

Kysytty

Kuulin sudesta käytettävän eufeismia pirun rakki tai pirunrakki. Onko kyseessä kuinka vanha ilmaus, mistä se on lähtöisin ja käytetäänkö sitä erityisesti jollain tietyillä alueilla?

Vastaus

Vastattu

Käytettävissämme olevista lähteistä emme valitettavasti onnistuneet löytämään sen tarkempaa selitystä etsimällesi ilmaukselle. Heikki Lehikoisen teoksessa 'Ole siviä sikanen. Suomalaiset eläinuskomukset' (Teos, 2009) mainitaan vain, että kristinuskon kuvastossa susi on vertautunut paholaiseen ja Eero Ojasen kirjassa Suomen myyttiset eläimet (Minerva, 2019) taas mainitaan että susia kutsuttiin metsänhaltijan koiriksi.