Kuulin, Helsingin kirjaston japanin kielen materiaali voi ilmaseksi kaukolainata ja siksi etsin joku kirja. HelMet-verkkolta voi hakea japanin kielen kirjoja…

Kysytty

Moi. Kuulin, Helsingin kirjaston japanin kielen materiaali voi ilmaseksi kaukolainata ja siksi etsin joku kirja. HelMet-verkkolta voi hakea japanin kielen kirjoja tai musiikki, mutta tarvitaan teoksen nimi tai kirjailijan nimi. Näkeekö jossain koko japanin kielen kirjanlista? Koska ei varmaan niin paljon japanin kielen kirjoja tai musiikkia Helsingin kirjastossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki HelMet-verkkokirjaston japaninkieliset kirjat saat esiin näin: Klikkaa pääsivulla vasemmalla yläpalkissa olevaa linkkiä ”Hakusana(t)”. Kirjoita hakukenttään ** eli kaksi asteriskia, valitse kohdasta ”aineisto” valinnaksi ”kirja” ja kohdasta ”kieli” valinnaksi ”japani”. Tarvittaessa voit kohdasta ”Koko aineisto” rajata haun vain esimerkiksi kaunokirjallisuuteen tai tietokirjallisuuteen. Paina sitten vain Hae-nappia, niin saat listan kaikista japanin kieltä sisältävistä kirjoista. Mukaan tulee myös japanin kielen oppikirjoja, jotka ovat suomeksi tai muilla kielillä. Tuloksissa on lisäksi aika paljon japaninkielisiä mangasarjakuvia.

Jos haluat etsiä vain japaninkielisiä romaaneja ja novelleja, voit tehdä näin: Klikkaa yläpalkista kohtaa ”Muut hakutavat”. Etsi kohdasta ”Valitse hakutapa” valinnaksi ”Helsingin luokitus” ja kirjoita hakukenttään 9.8. Sitten voi painaa Hae-nappia, niin saat listan teoksista. Numero 9.8 on Helsingin kaupunginkirjaston luokka, jossa ovat japaninkieliset romaanit ja novellit.

Japaninkielistä musiikkia voi hakea yläpalkin kohdasta ”Musiikki”. Kirjoita hakukenttään ** ja valitse kieleksi ”japani”. Paina Hae-nappia, niin saat listan japaninkielisestä musiikista. Ne ovat pääosin CD-levyjä, mutta joukossa on myös joitakin DVD-levyjä, nuotteja ja musiikkikirjoja.

Kaukolainojen hinnat vaihtelevat kirjastojen mukaan. Kannattaa tarkistaa omasta lähikirjastosta, onko kaukolainojen tilaaminen ilmaista vai peritäänkö siitä maksu.