Kuulin että gay tarkoitti ennen iloista. Milloin se alkoi tarkoittaa homoseksuaalia?

Kysytty

Kuulin että gay tarkoitti ennen iloista. Milloin se alkoi tarkoittaa homoseksuaalia?

Vastaus

Vastattu

Oxford English Dictionaryn mukaan englannin gay-sana on vuosisatojen aikana voinut eri yhteyksissä tarkoittaa esimerkiksi eloisaa tai kirkasta, huoletonta tai hilpeää, kevytmielistä tai irstasta. Etymologialtaan sana pohjautuu anglonormannin kielen sanaan gai (tai gaye). Oxford English Dictionaryn mukaan 1900-luvun alussa sanalla voitiin varsinkin amerikanenglannissa viitata myös homoseksuaaleihin. 1960-luvulla merkitys oli jo vakiintunut ja myös homoseksuaaliset miehet itse suosivat gay-sanaa.

3 ääntä

Kommentit

Suomen kielen sanoista "elostelija" ja "elostella" ovat lähinnä sitä sanan "gay" aiempaa merkitystä, joka sitten rajautuikin viittaamaan vain homoseksuaalisuuteen. Sanaa "gay" käytetään kyllä vieläkin joskus tarkoituksessa "iloinen, ilakoiva", mutta niin harvoin että sitä on vaikea huomata massan seasta.