Kuukausi-runo, josta en muista tekstiä tammi-,huhti-ja marraskuun osalta

Kysytty

Kuukausi-runo, josta en muista tekstiä tammi-,huhti-ja marraskuun osalta. Tämä runo oli muistaakseni Aapisessa, jonka sain joululahjaksi vuonna 1960. Tässä runo: Tammikuu? Pakkasta on helmikuussa, maaliskuussa huurre puussa, Huhtikuu?Toukokuussa lähtee routa, kesäkuussa alkaa pouta, heinäkuussa saame uida, elokuussa viljaa puida, Syyskuu koulun ovet avaa, Lokakuussa lapset tavaa, Marraskuu?, Pukki saapuu joulukuussa, Tähti loistaa kuusipuussa

Vastaus

Vastattu

Etsitty runo on Valistuksen vuonna 1959 julkaisemasta Aapisesta, jonka ovat laatineet Aatto Kaljunen, Briitta Karemo ja Taimi Metsikkö. Sisällysluettelon mukaan tämän Kuukaudet-runon on kirjoittanut Briitta Karemo.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tammikuu??
pakkasta on helmikuussa
maaliskuussa huurre puussa
huhtikuussa alkaa kevät, jäät ja hanget vähenevät
toukokuussa lähtee routa
kesäkuussa alkaa pouta
heinäkuussa saamme uida
elokuussa viljaa puida
syyskuu koulun ovet avaa
lokakuussa lapset tavaa
marraskuu tuo meille lunta, lahjoista taas nähdään unta
pukki saapuu joulukuussa, tähti loistaa kuusipuussa