Kuorollamme on ollut käytössä standaari. Minulla on äitini jäämistöstä kuoron standaari. Nyt selvitellään, olisiko mahdollista ottaa standaari uudelleen…

Kysytty

Kuorollamme on ollut käytössä standaari. Minulla on äitini jäämistöstä kuoron standaari. Nyt selvitellään, olisiko mahdollista ottaa standaari uudelleen käyttöön. Kuoron arkisto on hävinnyt, joten meillä ei ole minkäänlaista tietoa kuoron standaarihistoriasta. Saattaa olla, että äitini saama standaari 70-luvulla on viimeisiä.

Onko Suomessa olemassa rekisteri standaareista? Mistä voisi saada tietoa symboleista ja väreistä? Jos kuoro ottaa käyttöön entisenmallisen standaarin, olisi kuitenkin hyvä kirjallisesti osata kuvailla standaari.
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen Heraldinen Seura ylläpitää vaakunarekisteriä. Jos kuoronne standaari on aikoinaan sinne rekisteröity, niin saatte ilmeisesti tarvittavat tiedot sieltä.

http://www.heraldica.fi/Toiminta/Rekisteri/rekisteri.htm

Suomen Heraldiseen Seuraan kannattaa ottaa yhteyttä standaariin liittyvissä kysymyksissä ja myös uuden suunnittelussa.

http://www.heraldica.fi/Etusivut/suomi.htm

Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta:

Jari P. Havia ja Pentti J. Mäntynen, Liputusopas - tietoa liputuksesta ja lipuista, 1998
Heraldiikan opas (toim. Kimmo Kara), 1998
Olof Eriksson, Heraldiikka ja symbolit. Opas heraldisten tunnusten muotoilun perusteisiin, 1982
Kimmo Kara, Vaakunaselitys. Opastusta vaakunaselityksen laadintaan, 2010